výrobce: ČSD – Výrobní dílny zabezpečovací Brno
rok výroby: 1954
výrobní číslo:
provozní nasazení: na stavědle číslo 2 v železniční stanici Tetčice
provoz ukončen: září 2003
převzato: 23. srpna 2025
stav: probíhá rekonstrukce
reportáž o převzetí exponátu: Přírůstek do muzejních sbírek spolku
popis:
Výhybkářský přístroj vzor 5007 se stavědlovými zámky sloužil v letech 1954–2003 na stavědle číslo 2 ve stanici Tetčice spolu s řídicím stavědlovým přístrojem obdobné konstrukce umístěným na stavědle číslo 1. Odtud jej v září 2003 získal soukromý sběratel, který jej v srpnu 2025 nabídl CHŽK výměnou za jiný exponát. Přístroj má velmi atypickou konstrukci, neboť nemá standardní kolejový číselník obvyklý u stavědel vzor 5007, ale je vybaven výrazně jednodušším ukazatelem kolejí, obvyklým u klíčových (bubnových) přístrojů. Jeho hradlová skříň neobsahuje prvky zajišťující spolupůsobení vlaku na zabezpečovací zařízení a ústředně jsou z něj obsluhována pouze hlavní návěstidla a předvěst. Závislost na výhybkách a výkolejce je zajištěna prostřednictvím stavědlových zámků, do nichž se vkládají klíče vyjmuté ze zámků umístěných na těchto venkovních zařízeních. Přístroj prochází opravou, jejíž součástí je i výroba zcela nové spodní části stojanu, která se nezachovala. Po dokončení opravných prací by měl stav exponátu odpovídat době jeho výroby, tedy roku 1954.
Pákový stojan přístroje je sestaven ze dvou dvoudílných litinových podpěr, spojených třemi válcovanými profily tvaru U. Jeden profil je upevněn v zadní části stojanu. Zbývající dva jsou připevněny delšími stranami k sobě v přední části přístroje, přičemž zadní je výše. Jejich horní kratší strany jsou opatřeny otvory pro připevnění stavěcích pák a stavědlových zámků. Ty jsou upevněny za svá litinová pouzdra vždy dvěma šrouby. Zleva doprava jsou řazeny nejprve stavědlové zámky výhybek číslo 5 a 6, dále stavědlový zámek výkolejky číslo 2 svázané pomocí kontrolního zámku s výhybkou číslo 4. Každý stavědlový zámek má dvě zámková ústrojí pro vkládání klíčů a závislostní páku spolupracující s mechanickou částí přístroje. Na plechových krytech opatřených plombovanými uzávěry je umístěno označení příslušného zařízení. Za stavědlovými zámky jsou řazeny stavěcí páky, přičemž první je redukční páka vzor 5013 určená k obsluze společného odjezdového mechanického jednoramenného návěstidla. Následuje trojstavná páka vzor A 16 sloužící k obsluze vjezdového mechanického dvouramenného návěstidla a dvoupolohová páka vzor 5010 od jeho předvěsti.
Na horní části pákového stojanu je upevněna pravítková skříň se závislostními osami a pravítky, které zajištují mechanické závislosti. V dolní části zadní strany jsou upevněny osové doteky kolejových závěrníků a páky vjezdového návěstidla. Pod horním okrajem zadní stěny pravítkové skříně se nacházejí dvě dvojice držáků pro zavěšení konzol, používaných při práci na mechanické části přístroje pro odstavení hradlové skříně. K horní straně pravítkové skříně je upevněn nástavkový rám zprostředkovávající závislost mezi mechanickou a elektrickou částí přístroje se dvěma kolejovými závěrníky situovanými vlevo. Hradlová skříň pro čtyři pozice, z nichž první je neobsazena a slouží jako záložní, se nachází vpravo. Z pravé boční strany vyčnívá klika induktoru. Horní strana obsahuje hradlová tlačítka ovládající jednotlivé hradlové vložky. Přední stěnu hradlové skříně tvoří kryt z ocelového plechu, vybavený čtyřmi kulatými okénky, za nimiž se pohybují clonky hradlových vložek a dvěma kontrolními okénky náhradních západek návěstních hradel. Název každé hradlové vložky je uveden na tabulce, umístěné pod jejím okénkem. Zleva doprava jsou vložky řazeny v následujícím pořadí: návěstní hradlo pro odjezd do Zastávky u Brna, závěr výměn vystrojený nouzovým vybavovacím zařízením a návěstní hradlo vjezd od Zastávky u Brna.
K horní straně hradlové skříně je připevněna deska pro příslušenství. Ukazatel kolejí, hradlový zvonek, poličku se zvonkovým tlačítkem sloužícím pro komunikaci s výpravčím a plombovatelným tlačítkem určeným pro obsluhu samostatné svítilny přivolávací návěsti vjezdového návěstidla opatřeným indikační kontrolkou. Nad kolejovými závěrníky se nachází kovová deska opatřená štítky obsahující informaci, v jaké poloze musí být výhybky pro požadovanou vlakovou cestu. Vodiče z hradlové skříně jsou pomocí svodného korýtka upevněného na levém boku přístroje vedeny do hlavní svorkovnice, umístěné na zadní straně pákového stojanu, a dále do kabelového závěru připevněného na desce pod svorkovnicí.
Elektromechanická zabezpečovací zařízení budou v expozici CHŽK dále prezentovat řídicí přístroj systému Rank, výhybkářský přístroj vzor 3414, výhybkářský přístroj vzor 5007, sada nářadí pro stavědlové přístroje vzor 5007, klíčový přístroj a přístroje traťových hradel s mechanickými i se světelnými návěstidly.
Fotografie přístroje doplníme po dokončení rekonstrukce exponátu.
Rekonstrukci přístroje můžete sledovat v galerii na naší facebokové stránce.











V sobotu 29. listopadu 2025 se uskutečnila tradiční mikulášská jízda našeho spolku, na které jsme zahájili prodej několika nových upomínkových předmětů. Jedná se o čtyři sběratelské magnetky s železničními motivy a novou pohlednici. K původním dvěma druhům magnetek Mikulášská jízda CHŽK, prodávaným od roku 2018, přibyla další třetí verze. Jejím motivem je snímek zachycující parní lokomotivu 555.0153 se zvláštním vlakem mezi stanicemi Nové Strašecí a Řevničov. Také další tři nové magnetky představují parní lokomotivy. Jedná se o stroj 486.007 se zvláštním vlakem vyfotografovaný před zastávkou Pomezí na železniční trati ze Svitav do Poličky, parní lokomotivu 434.2186 jedoucí se zvláštním vlakem v úseku Sázava–Ledečko a parní lokomotivu 555.0153 zachycenou mezi zastávkou Dvory nad Lužnicí a stanicí Nová Ves nad Lužnicí. Stejná lokomotiva opouštějící se svým zvláštním vlakem stanici Krupá je i námětem nově vydané pohlednice. Všechny nové i starší upomínkové předměty lze zakoupit u našich prodejců na nostalgických akcích nebo přímo na webu spolku. Potřebné informace naleznete v sekci
Na začátku listopadu 2025 byl dán do prodeje v pořadí již 28.
Také na podzim 2025 přichází na knižní trh publikace, o jejíž vznik se zasloužil Ing. Josef Schrötter. Kniha nazvaná „Železnice a železničáři“ obsahuje obrázky akademického malíře Jiřího Boudy a Bohuslava Fultnera. Autor ji připravil s tím, že je to již deset let, co Jiří Bouda odešel do malířského nebe. Ve svém díle navíc spojil oba malíře, protože oba sloužili na železnici jako signalisté. Publikace popisuje nejen vývoj železniční dopravy, technologie používané při stavbě tratí a typy lokomotiv a vlaků, ale také jednotlivé profese spojené s obsluhou železnice. Prodej knihy „Železnice a železničáři“ bude zahájen 3. listopadu 2025, takže takže bude moci posloužit jako pěkný vánoční dárek. Náš spolek ji vřele doporučuje všem zájemcům o železniční dopravu.



