Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

069.jpg

Ediční činnost

2015-01_Ucebnice.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Rychlostní závorový pohon ČKD 1934 elektrický

výrobce: Českomoravská-Kolben-Daněk, a. s., Praha-Vysočany
rok výroby: 1936
výrobní číslo: 26
provozní nasazení: přejezd P6353 v km 18,441 v TÚ Pelhřimov–Nová Cerekev
provoz ukončen: 1997
převzato: 5. září 2022
stav: umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: 

popis:
Elektrický rychlostní pohon pro dvoudrátové dálkově obsluhované závory byl firmou ČKD vyvinut v roce 1934 za účelem usnadnění práce železničním zaměstnancům obsluhujícím mechanické závory. V průběhu dvacátých let dvacátého století prováděla totiž železničním správa redukci počtu závorářských stanovišť. V naprosté většině případů se tak dělo změnou místně ovládaných závor na dálkově ovládané. Po doplnění několika stávajících závor předváněcím zařízením mohlo dojít k soustředění obsluhy několika přejezdů na jedno stanoviště. Tato opatření sice přinášela finanční úspory, ale činilo naopak službu zaměstnance na takovém stanovišti velmi náročnou. Řešení přinesl rychlostní pohon využívající k sílu elektrického proudu. Provedení dodávané formou ČKD se skládá z horní mechanické a dolní elektrické části. Mechanická část má všechny své části umístěné v litinové skříni obdélníkového tvaru vybavené na bočních stranách uzamykatelnými dvířky. Zařízení se obsluhuje pomocí dvoupolohové kličky umístěné vlevo nahoře a doplněné dvěma kontrolními žárovkami. V základní poloze, tedy v době kdy jsou závory otevřeny, svítí červené kontrolní světlo, které po úplném uzavření závor zhasne a rozsvítí se světlo bílé. Pro případné přerušení chodu pohonu slouží zaplombované nouzové tlačítko nacházející se pod ovládací kličkou. Jeho obsluha je registrována na počítadle, jehož kontrolní okénko se nachází na levých bočních dvířkách. V případě přerušení dodávky elektrického proudu nebo při poruše elektrické části zařízení je možné pohon obsluhovat ručně pomocí kliky, která se zasadí do litinového nástavce umístěného na ose vystupující z přední části skříně. Pro tyto případy je mechanická část zařízení vystrojena odstředivou brzdou znemožňující obsluhujícímu zaměstnanci rychlejším točením klikou zkrátit předzváněcí dobu před uzavřením závor a mechanismem, který pohon zablokuje v případě přerušení obsluhy. Tento mechanismus je možné vybavit přeložením zaplombované kličky nacházející se v pravé horní části skříně. Každé vybavení je registrováno pomocí počítadla, jehož kontrolní okénko se nachází vpravo od kličky. Mechanická část pohonu je dále vybavena kontrolním okénkem s mechanikou indikací stavu závor. O jejich otevření informuje červená clonka, zatímco o jejich uzavření bílá clonka. Elektrická část pohonu se nachází v ocelové obdélníkové skříni, k jejíž horní části je upevněna část mechanická. V levé horní části skříně je zaplombovaná dvoupolohová klička sloužící jako hlavní vypínač zařízení. Po jejím přeložení do polohy Vypnuto je možné přestavení páky nacházející se na pravé boční straně skříně do polohy Ručně a následné provádění ruční obsluhy zařízení. Zpětné přeložení kličky do polohy Zapnuto je možné teprve po přestavení páky do polohy Motor. Skříň elektrické části obsahuje dále elektromotor, pojistky a třecí spojku. Ta chrání motor proti přetížení tím, že v případě zablokování drátovodu nebo nemožnosti uzavření závor z důvodu překážky na přejezdu prokluzuje, o čemž je obsluhující zaměstnanec informován zvoněním zvonku. Pohon sloužil k ovládání mechanických závor na přejezdu P6353, ležícím v kilometru 18,441 mezi stanicemi Pelhřimov a Nová Cerekev. Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení budou v připravované muzejní expozici CHŽK dále prezentovat jednodrátové závory, dvoudrátové závory v provedení pro místní i dálkovou obsluhu, pohon pro místně obsluhované dvoudrátové závory, rychlostní závorový pohon „Zapínací kruh“, rychlostní závorový pohon „Liberta 1922“ v původním i novějším provedení a mechanický rychlostní závorový pohon ČKD 1934.

Fotografie:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela