Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

072.jpg

Ediční činnost

2015-10_Pohlednice_314-303.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Rychlostní závorový pohon Liberta 1922, původní provedení

výrobce: Liberta Praha, továrna na stroje A. Fross-Büssinga, komanditní společnost
rok výroby: 1925 (doložen nepřímo)
výrobní číslo: 29
provozní nasazení: přejezd P6816 v km 204,614 v TÚ Letovice–Březová nad Svitavou
provoz ukončen: červen 1997
převzato: 18. června 1997
stav: rekonstruován, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Mechanické závory z tratě Brno–Česká Třebová

popis:
Mechanický rychlostní pohon pro dvoudrátové dálkově obsluhované závory byl firmou Liberta vyvinut v roce 1922 a patentován pod číslem 15.820. Do provozu na ČSD zaveden vzorovým listem číslo 5282. Jednalo se o nástupce staršího typu pohonu „Zapínací kruh“ zavedeného v době Rakousko-Uherska. Pohon je vybaven odstředivou brzdou znemožňující obsluhujícímu zaměstnanci rychlejším točením klikou zkrátit předzváněcí dobu před uzavřením závor a mechanismem, který pohon zablokuje v případě přerušení obsluhy. Tento mechanismus je možné vybavit pomocí zaplombovaného nouzového tlačítka opatřeného počítadlem. Na rozdíl od staršího typu „Zapínací kruh“ je v pohonu zařízení pro registraci počtu otáček s možností nastavení koncové polohy „zavřeno“. Jedná se o původní provedení z roku 1922 bez závěrového zařízení, s nímž byly tyto pohony vyráběny od roku 1936 a které bylo v některých případech dodatečně dosazováno na ty již provozované. Důvodem k tomuto opatření se stalo zjištění, že obsluhující zaměstnanci dokáží pouhým kýváním klikou udržet odstředivou brzdu v pohybu a zabránit tak zablokování pohonu při přerušení obsluhy. Pohon sloužil k ovládání mechanických závor na přejezdu P6816, ležícím v kilometru 204,614 mezi stanicemi Letovice a Březová nad Svitavou. Jeho obsluhu zajišťoval signalista stavědla 2 ve stanici Letovice. Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení budou v připravované muzejní expozici CHŽK prezentovat také jednodrátové závory, dvoudrátové závory v provedení pro místní i dálkovou obsluhu, pohon pro místně obsluhované dvoudrátové závory, rychlostní závorový pohon „Zapínací kruh“, rychlostní závorový pohon „Liberta 1922“ v novějším provedení a rychlostní závorové pohony ČKD 1934 (mechanická i elektrická verze).

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela