Dvoudrátové mechanické závory obsluhované místně
výrobce: Liberta Praha, továrna na stroje A. Fross-Büssinga, komanditní společnost
rok výroby: cca 1935
výrobní číslo: neuvedeno
provozní nasazení: přejezd P5284 v km 30,305 v TÚ Ždírec nad Doubravou–Hlinsko v Čechách
provoz ukončen: březen 2018
převzato: 14. dubna 2018
stav: uloženy v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Mechanické dvoudrátové závory ze Stružince
Mechanické dvoudrátové závory z Ústí nad Orlicí
Mechanické závory z tratě Brno–Česká Třebová
popis:
Dvoudrátové mechanické závory ovládané místně. Dvoudrátový systém byl patentován 27. května 1905. Důvodem jeho zkonstruování a následného rychlého zavádění byla zásadní nevýhoda jeho předchůdce. Jednodrátové závory se totiž při přetržení drátového táhla otevřou. Pocházejí z přejezdu P5284 ležícího v kilometru 30,305 mezi stanicemi Ždírec nad Doubravou a Hlinsko v Čechách. Původně je ovládal závorář z nedalekého strážního domku. Po zrušení závorářského stanoviště byly uzamčeny a otevírány pouze na požádání. Ve druhé polovině roku 2017 vyvolala Správa železniční dopravní cesty jednání, jehož cílem bylo administrativní zrušení a odstranění přejezdu. Tohoto cíle se podařilo dosáhnout až v závěru března 2018. Následně provedli členové našeho spolku demontáž a odvoz závor. Při rekonstrukci exponátu budou využity části dalších závor získaných v roce 1998 z několika přejezdů na trati Brno–Česká Třebová a mechanických závor získaných v srpnu 2014 z přejezdu P5209 ležícího v kilometru 13,350 na lanšperském zhlaví stanice Ústí nad Orlicí. Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení budou v připravované muzejní expozici CHŽK prezentovat také jednodrátové závory, dvoudrátové závory v provedení pro dálkovou obsluhu, závorový pohon pro místně obsluhované dvoudrátové závory a rychlostní závorové pohony „Zapínací kruh“, „Liberta 1922“ (původní i novější provedení) a ČKD 1934 (mechanická i elektrická verze).