Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 12. dubna 2020  ZRUŠENO

135 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun

termín: sobota 16. května 2020 ZRUŠENO

Přihlášení

Razítka

082.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Děkujeme všem, kteří nás podpořili
zakoupením trička "Záchrana".

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociální sítě Facebook

www.facebook.com/ChornickyZeleznicniKlub

Aktuálně

Kompletace přístroje ze stanice Brantice pokračuje

V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj německého vzoru Einheit ze železniční stanice Brantice. Ze zařízení, vybudovaného po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938, byla z různých důvodů odebrána část prvků. Pokračuje proto naše snaha sehnat všechny odebrané části. V sobotu 8. srpna 2020 nám zaměstnanci Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Ústí nad Labem předali darem dva německé hradlové závěry, které nalezli při reorganizaci skladových zásob. Oba závěry byly v minulosti upraveny odřezáním části litinové kostry tak, aby mohly sloužit v některém hradlovém přístroji našeho vzoru. Na přístroji z Brantic zůstaly litinové kostry zrušených závěrů naštěstí nepoškozené. Použili jsme je proto jako základ a přenesli na ně opravené a vyčištěné součástky z darovaných závěrů. V nejbližší době bude následovat instalace opravených prvků zpět na přístroj.

 

 

Nové pamětní razítko pro KPKV Brno

V úterý 21. července 2020 převzal zástupce Klubu přátel kolejových vozidel Brno nové pamětní razítko. Jeho ústředním motivem je motorová lokomotiva T 457.0002 (730.002-3), vyrobená v roce 1978 lokomotivkou ČKD Praha. Jedná se o jedno ze dvou prototypových vozidel této řady, jehož provozní zkoušení začalo v tehdejším Lokomotivním depu ČSD Nymburk. Od prosince 2007 byla lokomotiva majetkem společnosti ČD Cargo, a. s., která ji v závěru roku 2012 odstavila z provozu. Stroj v květnu 2019 zakoupil předseda Klubu přátel kolejových vozidel Brno Ing. Jiří Kotas a v září téhož roku ho zprovoznil. Otisk nového razítka mohou zájemci získat na akcích, které KPKV Brno pořádá nebo se na nich pořadatelsky podílí. Informace o možnostech získání otisků ostatních námi dodaných razítek získáte v sekci PAMĚTNÍ RAZÍTKA.

 

 

Práce na přístroji ze stanice Brantice

V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj a odjezdové návěstidlo L2 německého vzoru Einheit ze železniční stanice Brantice. Ze zařízení, vybudovaného po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938, byla z různých důvodů odebrána část prvků. V připravované muzejní expozici CHŽK bychom rádi přístroj i návěstidlo prezentovali ve stavu z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století. Pokračuje proto naše snaha sehnat všechny odebrané části. V sobotu 11. července 2020 se na přístroj vrátily některé prvky, které nám ochotně poskytli naši kolegové z Polského sdružení příznivců železnice (Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei). O týden později dorazil z Německa výrobní štítek firmy Scheidt&Bachmann. Tento vzor štítku, použitý výrobcem na všech venkovních prvcích dodaných na brantické nádraží, se zachoval pouze na návěstidle L1, které získalo Železniční muzeum Moravskoslezské Ostrava. Pro naše návěstidlo L2 nám štítek stejného provedení a se stejným letopočtem odprodal německý sběratel.

 

 


Kdo jsme

K založení Chornického železničního klubu (CHŽK) významně přispěly politické a ekonomické změny, probíhající v naší zemi v polovině devadesátých let dvacátého století. Transformace našich železnic, útlum provozu na regionálních tratích, reorganizace Českých drah v kombinaci s blížícími se výročími zahájení provozu na místní dráze ze Skalice nad Svitavou do Velkých Opatovic (1998) a na tratích bývalé Moravské západní dráhy (1999) přiměly příznivce železnice z řad zaměstnanců stanice Chornice a stanic přiděleného obvodu k založení Chornického železničního klubu. Došlo k tomu na ustavující schůzi konané 23. března 1998 v restauraci „U depa“ v Chornicích. Klub byl zaregistrován 16. dubna 1998 a veřejnosti se poprvé představil 16. května téhož roku uspořádáním oslav devadesátého výročí zahájení provozu na železniční trati ze Skalice nad Svitavou do Velkých Opatovic. Následovaly další úspěšné nostalgické akce a počet členů CHŽK se rozrostl i o další zájemce, včetně těch, kteří nejsou zaměstnáni na železnici, ale mají k ní vřelý vztah. Po roce 2000 jsme začali spolupracovat s jinými subjekty pořádajícími jízdy zvláštních vlaků. Většina pořadatelů těchto akcí měla především zájem o nasazení našeho personálu v dobových stejnokrojích na svých vlacích. Pro členy tohoto personálu jsme v roce 2005 zřídili Volné sdružení příznivců historie železnice (VSPHŽ), které vystupovalo až do 31. prosince 2014, kdy bylo začleněno zpět do CHŽK, samostatně. Od 1. ledna 2015 byl z důvodů přizpůsobení nové legislativě CHŽK změněn na spolek a jeho název název upraven na Chornický železniční klub, z. s.

Účelem našeho klubu je podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek. Hlavním předmětem naší činnosti je organizování jízd zvláštních vlaků, různých historických akcí a výstav. S pořádáním podobných akcí vypomáháme i jiným organizacím a spřáteleným spolkům. Ve spolupráci s kluby vojenské historie jsme schopni navodit atmosféru Rakousko-uherské monarchie, první Československé republiky, i nepříliš radostných let druhé světové války nebo dob budování socialistického Československa. Další naší činností je zajišťování příležitostných a pamětních razítek, která nejen navrhujeme, ale ve spolupráci se zavedeným výrobcem i dodáváme. Již od poloviny devadesátých let dvacátého století shromažďujeme pro připravovanou muzejní expozici prvky historických železničních zabezpečovacích zařízení, další předměty a artefakty. Zpřístupnění našich sbírek veřejnosti však prozatím není možné z důvodu absence vhodných prostor.

Spřátelené spolky naleznete v sekci ODKAZY, stručnou prezentaci námi používaných uniforem v sekci STEJNOKROJE. Výsledky naší činnosti v uplynulých letech si můžete prohlédnout v sekci AKCE, naše plánované akce pak v podsekci PŘIPRAVUJEME. Naší snahou je, aby pamětní razítka zhotovená jednorázově pro oslavy různých výročí sloužila dál a byla zájemcům k dispozici například v osobních pokladnách železničních stanic. Přehled již vydaných razítek a míst, na nichž jsou k dispozici veřejnosti, je v sekci PAMĚTNÍ RAZÍTKA. Zájemci o publikace, pohlednice a další propagační předměty naleznou vše potřebné v sekci EDIČNÍ ČINNOST.

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice,
dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie
a záchrana železničních technických památek.

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích
v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce,
případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela