Připravujeme

Oslavanské historické slavnosti

termín: sobota 7. září 2019

Slavnosti jablek 2019

termín: sobota 5. října 2019

Přihlášení

Razítka

017.jpg

Ediční činnost

2015-01_Ucebnice.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Aktuality

 

Vložená návěstidla ze stanice Praha-Bubny

Aktualita 2019 08 08Ve středu 7. srpna 2019 převzali naši členové od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Praha-východ dvě vložená návěstidla VS1 a VS5 vzoru 5802/52. Obě pocházela ze železniční stanice Praha-Bubny, v níž bylo až do letošního července v provozu elektromechanické zabezpečovací zařízení se světelnými skupinovými odjezdovými návěstidly. Vložená návěstidla informovala strojvedoucí o tom, ze které koleje je postavena odjezdová vlaková cesta. Trpasličí návěstidlo VS5 doplní spolu se stožárovým návěstidlem VL3 převzatým v červnu 2019 ze stanice Vlastec elektrodynamické zabezpečovací zařízení z Veselí nad Moravou. Stožárové návěstidlo VS1, které je v poněkud horším technickém stavu, bude využito jako zdroj náhradních dílů. O velmi zajímavé, avšak krátké epoše výroby tohoto typu návěstidel připravujeme článek, který zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Páky pro přístroj ze stanice Brantice

Aktualita 2019 08 01V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj německého vzoru Einheit z železniční stanice Brantice. Ze zařízení, vybudovaného po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938, byla v posledních letech provozu odebrána část prvků. V připravované muzejní expozici CHŽK bychom tento přístroj rádi prezentovali ve stavu z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století. Za tímto účelem však bude nutné sehnat všechny odebrané části. Ve středu 31. července 2019 převzali naši členové od Železničního muzea Zlonice tři stavěcí páky, pocházející z Brantic. Po putování napříč republikou a několika změnách majitelů se vrátí zpět na přístroj. Náš spolek tímto velmi děkuje řediteli Železničního muzea Zlonice Ing. Tomáši Čechovi.

 

 

Nová pamětní razítka v bezdružickém železničním muzeu

122Ve dnech 20. a 21. července 2019 se uskutečnila akce Bezdružické parní léto 2019. Také pro tento ročník jsme na základě přání pořadatele dodali nová pamětní razítka. Motivem razítka Nový Pňovanský most je nedávno dokončená generální oprava této impozantní dominanty bezdružické lokálky. Druhé pamětní razítko připomíná letošní 120. výročí výroby parní lokomotivy 310.072. Obě nová razítka budou spolu s třinácti již dříve dodanými k dispozici veřejnosti v Železničním muzeu, umístěném v bývalém skladišti stanice Bezdružice, a na vybraných akcích pořádaných spolkem Plzeňská dráha. Informace o umístění všech námi dodaných razítek získáte v sekci PAMĚTNÍ RAZÍTKA.

 

 

Zabezpečovací zařízení ze stanice Brantice

Aktualita 2019 07 04Od podzimu 2018 probíhají v železniční stanici Brantice práce na rekonstrukci výpravní budovy a zřízení nového zabezpečovacího zařízení. Brantické nádraží bylo po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938 vybaveno německým elektromechanickým zabezpečovacím zařízením konstrukční řady Einheit s mechanickými návěstidly. Na železniční síti ČR se jednalo o předposlední místo s tímto typem zařízení a zároveň o poslední stanici s mechanickými návěstidly německého vzoru. V připravované muzejní expozici našeho spolku jsme plánovali prezentovat také tento systém. Z tohoto důvodu požádal Chornický železniční klub SŽDC o jeho odprodej. Prvky brantického zabezpečovacího zařízení byly nakonec rozděleny mezi náš spolek a Železniční muzeum moravskoslezské, sídlící v Ostravě. Po vypnutí zařízení v pondělí 1. července 2019 provedli členové CHŽK demontáž a odvoz výhybkářského přístroje ze stavědla číslo 2 a dalších dohodnutých částí. Z celé logisticky a technicky velmi zajímavé, ale i náročné záchranné operace připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Železniční trať Brno–Česká Třebová na starých pohlednicích

Aktualita 2019 06 27V závěru června 2019 vydalo nakladatelství Tváře ze Žďáru nad Sázavou již jedenáctou publikaci z mapující železniční tratě v České republice prostřednictvím starých pohlednic a fotografií. Protože si v letošním roce připomínáme 170. výročí zprovoznění spojovací dráhy z Brna do České Třebové, byla k nejnovějšímu vydavatelskému počinu zvolena právě tato trať. Publikace je jako všechny předchozí v této ediční řadě plná zajímavých historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb. Na vydání knihy, jejímž cílem je nejen prezentovat tuto významnou železnici, vinoucí se z jihomoravské metropole proti toku řeky Svitavy přes Moravský kras do České Třebové, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať s jedenácti tunely vybudovali a uvedli do provozu, se autorsky podílelo i několik členů a spolupracovníků našeho spolku.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela