Připravujeme

Přihlášení

Razítka

076.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Aktuality

 

Práce na přístroji ze stanice Brantice pokračují

V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj německého vzoru Einheit ze železniční stanice Brantice. Ze zařízení, vybudovaného po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938, byla z různých důvodů odstraněna část prvků. Pokračuje proto naše snaha doplnit všechny tyto odebrané části. Na přístroj se tak po 15 letech vrátily páky výhybek číslo 8 a 9. Nejde samozřejmě o ty původní, ale o typově odpovídající kusy zakoupené 3. června 2021 v Rakousku. Následně proběhla oprava původní páky výkolejky číslo 3, jejíž kladka byla opatřena předepsaným nátěrem, a došlo také k doplnění některých chybějících dílů, například maznic nebo podložek. V nejbližších dnech projde podobnou opravou i páka předvěsti Př.VIII (Př.S), po níž přijdou na řadu páky závorníků.

 

 

Pamětní razítko pro zastávku Úvalno

V roce 2016 se obci Úvalno podařilo odkoupit objekt stejnojmenné železniční zastávky. Po náročné a pečlivé rekonstrukci ukončené v létě 2021 bude v této stylové hrázděné stavbě umístěno informační centrum, veřejné WC a uvažuje se i o dalších službách pro veřejnost a turisty. Pro slavnostní otevření rekonstruovaného objektu plánované na říjen 2021 dodal náš spolek speciální pamětní razítko, jehož hlavním motivem je perokresba budovy zastávky a motorového vozu řady 843 Českých drah. Pamětní razítko, které bude veřejnosti k dispozici na obecním úřadě a od října 2021 v informačním centru přímo v budově zastávky, převzal starosta obce Úvalno v pondělí 9. srpna 2021. Podrobnější informace o umístění všech námi navržených a dodaných pamětních razítek naleznete na stránce Pamětní razítka.

 

 

Ukončení projektu na portále Donio.cz

Ve středu 21. července skončil projekt „Pomozte nám zachránit mizející železniční historii“ na portále Donio.cz. Účelem sbírky bylo zabránit tomu, aby mnohdy unikátní a důmyslná zařízení zmizela v nenávratnu. Tito němí svědci důmyslu a fortelu našich předků by měli zůstat zachováni budoucím generacím, a to nejlépe ve veřejně přístupné muzejní expozici. Namísto požadovaných 50.000,- Kč se na naši muzejní činnost podařilo získat 70.000,- Kč. Vybrané prostředky budou využity na demontáž, přepravu, skladování i následnou opravu budoucích exponátů. V závěru roku zveřejníme samozřejmě přehled všech zachráněných i opravených zařízení. Všem dárcům srdečně děkujeme a v nejbližších dnech je budeme kontaktovat, abychom jim mohli zaslat nebo předat odměny, které si vybrali.

 

 

Nové pamětní razítko pro KPKV Brno

V pondělí 26. července 2021 převzal zástupce Klubu přátel kolejových vozidel Brno nové pamětní razítko. Jeho ústředním motivem je elektrická lokomotiva S 458.0017 (210.017-0), vyrobená v roce 1973 lokomotivkou Škoda Plzeň. Zároveň bylo předáno i sesterské razítko Elektrická lokomotiva S 458.0017 JKS obsahující stejnou grafiku, které je určené pro propagaci společnosti JKS – Provoz a pronájem železničních vozidel. Otisk obou razítek mohou zájemci získat na akcích, jež KPKV Brno pořádá nebo se na nich pořadatelsky podílí. Informace o možnostech získání otisků ostatních námi dodaných razítek získáte v sekci Pamětní razítka.

 

 

Další přírůstek do budoucí muzejní expozice

Ve čtvrtek 15. července 2021 převzali naši členové z přejezdu P2054 ležícího v kilometru 14,215 mezi stanicemi Úpořiny a Chotiměř přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76. Velmi zjednodušený systém, určený pro přejezdy na vedlejších a málo frekventovaných železničních tratích, využíval namísto kolejových obvodů bodové spínací prvky a o svém stavu informoval strojvedoucí prostřednictvím přejezdníků. Zařízení, sestavené až průkopnickým způsobem z velkého procenta elektronických prvků, vyvinuli zaměstnanci Výzkumného ústavu železničního ve druhé polovině sedmdesátých let dvacátého století. Podle jejich představ mělo být alternativou pro tehdy nový typ AŽD 71 na těch tratích, kde by byl typ AŽD 71 z důvodu snížené šuntové citlivosti méně spolehlivý, případně by tam jeho nasazení bylo zbytečně nákladné. Systém VUŽ 76 se v železničním provozu příliš neosvědčil a toto zařízení tak nakonec sloužilo jen na několika málo přejezdech. V muzejní expozici železniční sdělovací a zabezpečovací techniky by však rozhodně nemělo chybět. Z tohoto důvodu jsme se jej rozhodli získat pro prezentaci vývoje samočinných přejezdových zabezpečovacích zařízení. O novém exponátu připravujeme článek, který zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela