Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

110.jpg

Ediční činnost

2015-04_Pohlednice_433.001.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76

Tento typ přejezdového zabezpečovacího zařízení byl vyvinut ve Výzkumném ústavu železničním (VÚŽ) ve druhé polovině sedmdesátých let pro málo vytížené vedlejší tratě se slabým provozem a vlečky. Jedná se o jednoduchý systém, nenáročný na spotřebu elektrické energie, který nemá kontrolní prvky na stanovišti obsazeném železničním zaměstnancem a o svém stavu informuje prostřednictvím přejezdníků přímo strojvedoucího. Výrazných úspor ve spotřebě elektrické energie u něj bylo dosaženo nejen nasazením kolejnicových doteků namísto kolejových obvodů, ale i využitím tehdy nejmodernějších elektronických prvků ve výstroji zařízení. K varování uživatelů silniční komunikace sloužily výstražníky převzaté od přejezdového zařízení AŽD 71. Ty neměly samozřejmě závory ani pozitivní signalizaci bílým přerušovaným světlem. Zřizování přejezdových zabezpečovacích zařízení VÚŽ 76 na síti ČSD odstartoval 28. července 1981 zaváděcí list číslo ZL 07/1981-SZ. V polovině osmdesátých let dvacátého století došlo na základě požadavků strojvedoucích k doplnění opakovacích přejezdníků, umístěných těsně před přejezdem. Toto inovované provedení zařízení, označené jako VÚŽ 76-OP, schválilo Federální ministerstvo dopravy do provozu 8. července 1985 výnosem čj. 13.911/85-14 a ve stejný den vyšel pod označením ZL10/1985-SZ i jeho zaváděcí list. Přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76 se příliš nerozšířilo, sloužilo jen na několika málo přejezdech a sami jeho tvůrci je s odstupem času nepovažovali za příliš úspěšné. Přesto se stalo průkopníkem v oblasti nasazení moderních elektronických prvků. Díky použití kolejnicových doteků navíc prolomilo do té doby trvající naprostou nadvládu kolejových obvodů a dokázalo, že pro vyhodnocení přítomnosti kolejových vozidel je možné využití bodových prvků. Poprvé v historii automatických přejezdových zařízení došlo právě u něj k praktickému zavedení pojmu „nadměrná výstraha“. V případě výstražného stavu způsobeného poruchou měl systém po přibližně sedmi až dvanácti minutách výstrahu automaticky ukončit, aby nedocházelo k nežádoucímu narušování silničního provozu. Poslední provozované přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76 na síti Správy železnic sloužilo na přejezdu P2054 ležícím v kilometru 14,215 v úseku Úpořiny–Chotiměř. Vypnuto z činnosti bylo 15. července 2021 a stalo se exponátem naší připravované muzejní expozice.

Exponáty:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela