Rychlostní závorový pohon Zapínací kruh
výrobce: Südbahnwerk Wien
rok výroby: cca 1910
výrobní číslo: nezjištěno
provozní nasazení: přejezd v km 226,482 v TÚ Březová nad Svitavou–Svitavy
provoz ukončen: 15. září 1997
převzato: 19. září 1997
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Mechanické závory z tratě Brno–Česká Třebová
popis:
Mechanický rychlostní pohon pro dvoudrátové dálkově obsluhované závory nazvaný „Zapínací kruh“ (Schrankenantrieb Schaltring). Zkonstruovaly jej Dílny Jižní dráhy (Südbahnwerk) a 21. září 1903 podaly žádost o patent. Patentní řízení skončilo 27. prosince 1904. Ovládal závory na dnes již zrušeném přejezdu, nacházejícím se v kilometru 226,482 mezi stanicemi Březová nad Svitavou a Svitavy, který byl obsluhován z hradla Svitavy-Lány. Pohon je vybaven mechanickým regulátorem znemožňujícím obsluhujícímu zaměstnanci rychlejším točením klikou zkrátit předzváněcí dobu před uzavřením závor a mechanismem, který pohon zablokuje v případě přerušení obsluhy. Tento mechanismus je možné vybavit pomocí zaplombované nouzové páčky opatřené počítadlem obsluh. Jedná se o původní provedení z vídeňských dílen. Po vzniku Československa vyráběly toto zařízení také naše firmy, a to až do zavedení novějšího typu, vyvinutého v pražské společnosti Liberta. Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení budou v připravované muzejní expozici CHŽK prezentovat také jednodrátové závory, dvoudrátové závory v provedení pro místní i dálkovou obsluhu, pohon pro místně obsluhované dvoudrátové závory, rychlostní závorové pohony „Liberta 1922“ (původní i novější provedení) a rychlostní závorové pohony ČKD 1934 (mechanická i elektrická verze).