Přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76
V červenci 2021 se do připravovaného muzea našeho spolku podařilo získat velmi zajímavý exponát. Novým přírůstkem je skříň obsahující výstroj přejezdového zabezpečovacího zařízení VÚŽ 76 a její příslušenství. Tento výrobek není sice zajímavý stářím, ale je svým způsobem unikátní a v expozici železniční sdělovací a zabezpečovací techniky by rozhodně neměl chybět. Vyvinuli jej ve Výzkumném ústavu železničním (VÚŽ) ve druhé polovině sedmdesátých let, tedy v době, kdy se již na našich železničních přejezdech v naprosté většině budovalo tehdy zcela nové přejezdové zabezpečovací zařízení AŽD 71. Pro málo vytížené vedlejší tratě se slabým provozem však bylo zbytečně drahé, jeho napájení vyžadovalo kvalitní připojení k rozvodné síti a k vyhodnocení přítomnosti železničního vozidla a spuštění výstrahy využívalo kolejové obvody. U nich ovšem při velmi malém provozu hrozilo snížení šuntové citlivosti, a tedy i spolehlivosti zařízení. Tyto faktory proto vedly k zadání vývoje jednoduchého přejezdového zabezpečovacího zařízení, nenáročného na spotřebu elektrické energie a využívajícího kolejnicové spínače. Z důvodu úspor kabelů nemělo mít ani kontrolní prvky na nejbližším obsazeném stanovišti a svůj stav mělo návěstit prostřednictvím přejezdníků přímo strojvedoucímu. Výrazných úspor ve spotřebě elektrické energie bylo dosaženo nejen nasazením kolejnicových spínačů namísto kolejových obvodů, ale i využitím tehdy nejmodernějších elektronických prvků ve výstroji zařízení. K varování uživatelů silniční komunikace sloužily výstražníky převzaté od přejezdového zařízení AŽD 71. Ty neměly samozřejmě závory ani pozitivní signalizaci bílým přerušovaným světlem. Ověření funkčnosti systému proběhlo nejprve na zkušebním modelu zařízení instalovaného v roce 1977 na přejezdu ležícím v kilometru 81,188 mezi stanicemi Litice nad Orlicí a Žamberk (dnes P4054). V roce 1978 došlo k výrobě a aktivaci dvou prototypů, vyrobených ve Sdělovacích a zabezpečovacích dílnách ČSD Ústí nad Labem. Jeden byl instalován na železničním přejezdu v kilometru 96,543 mezi stanicemi Rumburk a Jiříkov (dnes P3283), druhý začal bdít nad bezpečným provozem na přejezdu v kilometru 29,590 mezi stanicemi Nová Cerekev a Pacov (dnes P6364). Po dvouletém úspěšném zkušebním provozu vydalo FMD výnos čj. 18.490/80-014, kterým zařízení VÚŽ 76 schválilo. Jeho budování na síti ČSD oficiálně odstartoval 28. července 1981 zaváděcí list číslo ZL 07/1981-SZ. Po vybudování několika zařízení VUŽ 76 se na počátku osmdesátých let dvacátého století došlo na základě požadavků strojvedoucích k doplnění opakovacích přejezdníků umístěných těsně před přejezdem. Toto inovované provedení zařízení, označené jako VÚŽ 76-OP, schválilo FMD do provozu výnosem čj. 13.911/85-14 dne 8. července 1985 a ve stejný den vyšel pod označením ZL10/1985-SZ i jeho zaváděcí list. Přejezdové zabezpečovací zařízení VÚŽ 76 se příliš nerozšířilo, sloužilo jen na několika málo přejezdech a sami jeho tvůrci je s odstupem času nepovažovali za příliš úspěšné. I takové zařízení má však nesporně své místo v připravované muzejní expozici CHŽK. V létě 2020 podal proto náš spolek žádost o odprodej výstroje zařízení VÚŽ 76 a jeho příslušenství z železničního přejezdu P2054, ležícího v kilometru 14,215 mezi stanicemi Úpořiny a Chotiměř, jehož náhrada se již projektovala. Dohodnuté prvky převzali naši zástupci ve čtvrtek 15. července 2021.