Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

034.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Přejezdová zabezpečovací zařízení mechanická

Mechanické závory byly první prostředkem, sloužícím k zabezpečení železničních přejezdů. Také v jejich případě došlo k technickému vývoji od primitivních zásuvných zábran přes závory otočné až ke sklápěcím. Poslední typ ovládl železnice na téměř celé století a jeho princip využívají i samočinná přejezdová zařízení. Za hlavní výhodu sklápěcích závor lze považovat skutečnost, že je možné uzavření přejezdu naráz a z jediného místa. Původně používaný jednodrátový systém začal na počátku dvacátého století nahrazovat systém dvoudrátový. Zásadním bezpečnostním nedostatkem jednodrátových závor je skutečnost, že při přetržení drátového táhla dojde k jejich otevření. Přestože již v prvním desetiletí dvacátého století došlo k patentování a zavedení několika typů předzváněčů a rychlostních pohonů, umožňujících obsluhu mechanických závor ze vzdáleného místa, toto provedení se začalo masivně rozšiřovat až ve dvacátých letech dvacátého století. V rámci úspor vyvolaných poválečným nedostatkem tehdy docházelo k soustředění obsluhy několika přejezdů do jediného místa a následnému rušení zbytných závorářských stanovišť. Neomezená vláda mechanických závor na našich železnicích trvala až do poloviny padesátých let dvacátého století, kdy začalo masivní budování samočinných přejezdových zabezpečovacích zařízení

 

Exponáty:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela