Přejezdová zabezpečovací zařízení mechanická
Mechanické závory byly první prostředkem, sloužícím k zabezpečení železničních přejezdů. Také v jejich případě došlo k technickému vývoji od primitivních zásuvných zábran přes závory otočné až ke sklápěcím. Poslední typ ovládl železnice na téměř celé století a jeho princip využívají i samočinná přejezdová zařízení. Za hlavní výhodu sklápěcích závor lze považovat skutečnost, že je možné uzavření přejezdu naráz a z jediného místa. Původně používaný jednodrátový systém začal na počátku dvacátého století nahrazovat systém dvoudrátový. Zásadním bezpečnostním nedostatkem jednodrátových závor je skutečnost, že při přetržení drátového táhla dojde k jejich otevření. Přestože již v prvním desetiletí dvacátého století došlo k patentování a zavedení několika typů předzváněčů a rychlostních pohonů, umožňujících obsluhu mechanických závor ze vzdáleného místa, toto provedení se začalo masivně rozšiřovat až ve dvacátých letech dvacátého století. V rámci úspor vyvolaných poválečným nedostatkem tehdy docházelo k soustředění obsluhy několika přejezdů do jediného místa a následnému rušení zbytných závorářských stanovišť. Neomezená vláda mechanických závor na našich železnicích trvala až do poloviny padesátých let dvacátého století, kdy začalo masivní budování samočinných přejezdových zabezpečovacích zařízení