Rychlostní závorový pohon ČKD 1934 mechanický
výrobce: Českomoravské strojírny, a. s. – Praga, Praha-Vysočany
rok výroby: 1944
výrobní číslo: 195
provozní nasazení: přejezd P6354 v km 19,045 v TÚ Pelhřimov–Nová Cerekev
provoz ukončen: 1997
převzato: 5. září 2022
stav: umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: –
popis:
Mechanický rychlostní pohon pro dvoudrátové dálkově obsluhované závory byl firmou ČKD vyvinut v roce 1934 současně s elektrickou verzí téhož zařízení. Má tedy totožnou mechanickou část sestávající z litinové skříně obdélníkového tvaru vybavené na bočních stranách uzamykatelnými dvířky a upevněné na stojanu vyrobeného z ocelových válcovaných profilů tvaru L. Konstrukce zařízení je provedena tak, aby je bylo v případě potřeby možné doplněním některých součástí a nahrazením stojanu skříní s elektrickou spodní částí snadno přestavět na elektrickou verzi. Pohon se obsluhuje pomocí kliky nasunuté do litinového nástavce nacházejícího se na ose vystupující ze přední části ze skříně. Za účelem dodržení předepsané předzváněcí doby, kterou je nutné dodržet před uzavřením závor, je pohon vybaven odstředivou brzdou, zabraňující obsluhujícímu zaměstnanci rychlejší točení klikou. Součástí zařízení je i zajišťovací mechanismus, který pohon zablokuje v případě přerušení obsluhy. V tomto případě musí obsluhující zaměstnanec uvést pohon do základní polohy a zahájit zavírání závor znovu, čímž je opět zajištěno dodržení předepsané předzváněcí doby. Zajišťovací mechanismus je možné vybavit přeložením zaplombované kličky nacházející se v pravé horní části skříně. Přeložení se provádí zprava doleva a umožňuje dokončení obsluhy závor ve všech případech, kdy hrozí nebezpečí jejich pozdního uzavření. Každé vybavení zajišťovacího mechanismu je registrováno pomocí počítadla, jehož kontrolní okénko se nachází vpravo od kličky. Rychlostní pohon ČKD je dále vybaven kontrolním okénkem s mechanikou indikací stavu závor. O jejich otevření informuje červená clonka, zatímco o jejich uzavření bílá clonka. Pohon sloužil k ovládání mechanických závor na přejezdu P6354, ležícím v kilometru 19,045 mezi stanicemi Pelhřimov a Nová Cerekev. Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení budou v připravované muzejní expozici CHŽK dále prezentovat jednodrátové závory, dvoudrátové závory v provedení pro místní i dálkovou obsluhu, pohon pro místně obsluhované dvoudrátové závory, rychlostní závorový pohon „Zapínací kruh“, rychlostní závorový pohon „Liberta 1922“ v původním i novějším provedení a elektrický rychlostní závorový pohon ČKD 1934.