Výstražník PZZ VÚD, novější provedení
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1970
výrobní číslo: B002/3046
provozní nasazení: přejezd P6950 v km 11,234 v železniční stanici Velké Opatovice
provoz ukončen: 29. srpna 2018
převzato: 29. srpna 2018
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Výstražníky typu VÚD ze Šebetova a Velkých Opatovic
popis:
Novější provedení výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD dodávané po 21. prosinci 1967, kdy došlo k zavedení pozitivní signalizace. Exponát pochází ze železničního přejezdu P6950 ležícího v kilometru 11,234 v železniční stanici Velké Opatovice. Výstražník bude prezentovat jak vypadala tato zařízení po zavedení pozitivní signalizace na našich železničních přejezdech. Výstražník sestává z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu, plechového výlisku s červenými světly, plechového doplňku obsahujícího svítilnu pozitivní signalizace, držáku s výstražným křížem, zvonku a výrazného stínítka. Pro lepší viditelnost mají svítilny výstražníku pavučinovou optiku vycházející ze silničních návěstidel v kombinaci s parabolickými zrcadly. Pod svítilnou pozitivní signalizace je na držáku upevněna červenobílá smaltovaná tabulka s nápisem POZOR VLAK. Horní číst stožáru je kryta hliníkovou čepičkou. Na výstražník byla při opravě dosazena svítilna pozitivní signalizace, kterou neměl přejezd ve Velkých Opatovicích aktivní, a byl na něj navrácen původní velký lisovaný výstražný kříž. Výstražník bude ovládán výstrojí zařízení z přejezdu P5263 ležícího v kilometru 8,796 mezi stanicemi Havlíčkův Brod a Rozsochatec, umístěné v originální ocelové skříni typu ŠM-3. Původní provedení zařízení budou v muzejní expozici CHŽK prezentovat výstražníky ze stejného přejezdu, z něhož pochází výstroj. Funkci zařízení bude možné kontrolovat na kontrolních skříňkách, které také prošly zajímavým technickým vývojem. Provedení pro přejezd na trati a pro přejezd v dopravně dodávané podnikem Tesla se výrazně lišilo od pozdějšího provedení pro přejezd na trati a pro přejezd v dopravně vyráběného v podniku AŽD Praha.