Kontrolní skříňka pro PZZ VÚD na trati, novější provedení
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: cca 1973
výrobní číslo: neuvedeno
provozní nasazení: přejezd P3825 v km 11,208 TÚ Zastávka u Brna–Rapotice
provoz ukončen:
převzato: 12. února 2020
stav: opravena, uložena v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: –
popis:
Novější provedení kontrolní skříňky přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD pro přejezd na trati. V tomto provedení byly skříňky dodávány od začátku sedmdesátých let dvacátého století. Skříňka pochází z přejezdu P3825 ležícího v kilometru 11,208 mezi stanicemi Zastávka u Brna a Rapotice. Kontrolní skříňka přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD se osazovala na nejbližším stanovišti obsazeném železničním zaměstnancem. Jeho činnost indikuje doutnavka, napájená střídavým elektrickým proudem. Stálé svícení doutnavky informuje o pohotovostním stavu zařízení, tedy o tom, že je schopno předepsaným způsobem varovat uživatele silniční komunikace. Přerušované svícení doutnavky znamená výstražný stav na přejezdu a její zhasnutí upozorňuje na anulační stav. Na skříňce se dále nachází dvě kontrolní žárovky L1 a L2 indikující, zda je zařízení napájeno z rozvodné sítě (zelená), nebo z baterií (bílá), a poruchové tlačítko. To umožňuje vypnutí zařízení z činnosti při poruchovém stavu, jehož důsledkem by setrvávalo ve výstraze. Mezi výstrojí zařízení a jeho kontrolní skříňkou se veškeré potřebné informace přenášejí pouze po dvou vodičích. Doutnavku napájí střídavý proud. Svícení žárovek informujících o způsobu napájení zařízení přepíná směr procházejícího stejnosměrného proudu a stlačení poruchového tlačítka způsobuje rozpojení kontrolního vedení. Kontrolní skříňky prošly zajímavým technickým vývojem. V muzejní expozici CHŽK bude proto prezentováno i původní provedení pro přejezd na trati a v dopravně dodávané podnikem Tesla i inovovaná verze pro přejezd v dopravně. Venkovní prvky zařízení typu VÚD budou prezentovat výstražníky původního i novějšího provedení a skříň s výstrojí.