Kontrolní skříňka pro PZZ VÚD na trati, původní provedení
výrobce: Tesla, n. p.
rok výroby: 1962
výrobní číslo: 145
provozní nasazení: přejezd P2572 v km 31,405 v TÚ Kmetiněves–Zlonice
provoz ukončen: podzim 2016
převzato: 23. listopadu 2016
stav: opravena, uložena v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: –
výrobce: Tesla, n. p.
rok výroby: 1968
výrobní číslo: 395
provozní nasazení:
přejezd P5594 v km 12,296 v TÚ Nová Ves nad Lužnicí–Suchdol nad Lužnicí
provoz ukončen: podzim 2015
převzato: 27. října 2015
stav: opravena, uložena v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: –
popis:
Původní provedení kontrolní skříňky přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD pro přejezd na trati. V tomto provedení byly skříňky dodávány během prvních osmi let zřizování přejezdových zařízení tohoto typu. Skříňky pocházejí z přejezdu P2572 ležícího v kilometru 31,405 mezi stanicemi Kmetiněves a Zlonice a z přejezdu P5594 ležícího v kilometru 12,296 mezi stanicemi Nová Ves nad Lužnicí a Suchdol nad Lužnicí (bývalé závorářské stanoviště Dvory nad Lužnicí). Kontrolní skříňka přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD se osazovala na nejbližším stanovišti obsazeném železničním zaměstnancem. Jeho činnost indikuje doutnavka, napájená střídavým elektrickým proudem. Stálé svícení doutnavky informuje o pohotovostním stavu zařízení, tedy o tom, že je schopno předepsaným způsobem varovat uživatele silniční komunikace. Přerušované svícení doutnavky znamená výstražný stav na přejezdu a její zhasnutí upozorňuje na anulační stav. Na skříňce se dále nachází dvě zelené respektive modré kontrolní žárovky L1 a L2 indikující, zda je zařízení napájeno z rozvodné sítě, nebo z baterií, a poruchové tlačítko. To umožňuje vypnutí zařízení z činnosti při poruchovém stavu, jehož důsledkem by setrvávalo ve výstraze. Mezi výstrojí zařízení a jeho kontrolní skříňkou se veškeré potřebné informace přenášejí pouze po dvou vodičích. Doutnavku napájí střídavý proud. Svícení žárovek informujících o způsobu napájení zařízení přepíná směr procházejícího stejnosměrného proudu a stlačení poruchového tlačítka způsobuje rozpojení kontrolního vedení. Ve spodní části je umístěna tabulka vysvětlující význam jednotlivých indikací. Kontrolní skříňky prošly zajímavým technickým vývojem. V muzejní expozici CHŽK bude proto prezentováno i původní provedení pro přejezd v dopravně dodávané podnikem Tesla i pozdější verze pro přejezd na trati a pro přejezd v dopravně vyráběné v podniku AŽD Praha. Venkovní prvky zařízení typu VÚD budou prezentovat výstražníky původního i novějšího provedení a skříň s výstrojí.