Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

097.jpg

Ediční činnost

2015-03_Pohlednice_423.009.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Výstražníky PZZ VÚD, původní provedení

výrobce: Tesla, n. p.
rok výroby: 1963 (aktivace 1964)
výrobní číslo: 894-TJ
provozní nasazení: přejezd P5263 v km 8,796 v TÚ Havlíčkův Brod–Rozsochatec
provoz ukončen: 7. října 2013
převzato: 7. října 2013
stav: uloženy v depozitáři, probíhá rekonstrukce
reportáž o převzetí exponátu:
Přejezdové zabezpečovací zařízení typu VÚD z Rozsochatce

 


výrobce:
Tesla, n. p.
rok výroby: 1963 (aktivace 1964)
výrobní číslo: 895-TJ
provozní nasazení: přejezd P5263 v km 8,796 v TÚ Havlíčkův Brod–Rozsochatec
provoz ukončen: 7. října 2013
převzato: 7. října 2013
stav: uloženy v depozitáři, probíhá rekonstrukce
reportáž o převzetí exponátu:
Přejezdové zabezpečovací zařízení typu VÚD z Rozsochatce



popis:

Původní provedení výstražníků přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD. Oba pocházejí ze železničního přejezdu P5263 ležícího v kilometru 8,796 mezi stanicemi Havlíčkův Brod a Rozsochatec. Exponáty budou prezentovat jak vypadala tato zařízení budovaná od roku 1960 v prvních osmi letech svého provozu na naší železniční síti. Výstražník sestává z ocelové roury zabetonované v terénu, plechového výlisku s červenými světly, držáku s výstražným křížem, zvonku a výrazného stínítka chránícího poruchový štít držený elektromagnetem. V případě poruchy zařízení se tento štít samočinně sklápěl z vodorovné do svislé polohy a zakryl světla výstražníku dopravní značkou „Jiné nebezpečí“. Pro lepší viditelnost mají červená světla výstražníku pavučinovou optiku vycházející ze silničních návěstidel v kombinaci s parabolickými zrcadly. Pod svítilnovou deskou je na držáku upevněna červenobílá smaltovaná tabulka s pětiřádkovým textem. Kabelový závěr a svorkovnice výstražníku se nacházjí v horní části stožáru pod hliníkovou čepičkou. V rámci rekonstrukce budou z výstražníků odstraněny dodatečně dosazené svítilny pozitivní signalizace a budou na ně navráceny poruchové štíty i velké lisované výstražné kříže. Výstražníky budou ovládány původní výstrojí zařízení umístěné v ocelové skříni typu ŠM-3. Novější provedení zařízení bude v muzejní expozici CHŽK prezentovat výstražník ze stanice Velké Opatovice. Funkci zařízení bude možné kontrolovat na kontrolních skříňkách, které také prošly zajímavým technickým vývojem. Provedení pro přejezd na trati a pro přejezd v dopravně dodávané podnikem Tesla se výrazně lišilo od pozdějšího provedení pro přejezd na trati a pro přejezd v dopravně vyráběného v podniku AŽD Praha.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák