Ústřední zámek
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1974
výrobní číslo:
provozní nasazení: železniční stanice (od roku 1992 nákladiště) Jevíčko
provoz ukončen: 14. prosince 2023
převzato: 14. prosince 2023
stav: uložen v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Ústřední zámek z Jevíčka
popis:
Ústřední zámek se pro muzejní expozici podařilo získat při náhradě původního mechanického zabezpečovacího zařízení nákladiště Jevíčko v prosinci 2023. Toto zařízení zčásti pocházelo z období, kdy bylo Jevíčko železniční stanicí. Po její změně na nákladiště v roce 1992 došlo k drobným úpravám tohoto zařízení včetně ústředního zámku. V jeho případě se však nejednalo o destruktivní změny a díky tomu se mohl stát exponátem našeho připravovovaného muzea. Bude tak možné prezentovat rozdíl mezi tabulí pro zavěšování hlavních klíčů, tedy zabezpečovacím zařízením první kategorie, které nemá žádné závislosti, a ústředním zámkem, který jako zabezpečovací zařízení druhé kategorie zajišťuje závislost mezi výhybkami a návěstidly.
Ústřední zámek sestává z ploché ocelové skříně, která se připevňuje na stěnu služební místnosti. Přední stěnu tvoří kryt z ocelového plechu, v jehož okrajích jsou zřízeny řady otvorů pro klíče. Vodorovná řada má 7 otvorů pro klíče od výhybek a výkolejek nazývané závislé. Svislá řada má 5 otvorů pro klíče nazývané výsledné nebo též návěstní. Svislá řada umístěná v levé části ústředního zámku obsahuje otvory pro výsledné klíče pro jízdu od nebo do Chornic. Svislá řada umístěná v pravé části pak výsledné klíče pro jízdu od nebo do Velkých Opatovic. V každém otvoru se nachází zámkové ústrojí a pravítko, do jehož výřezu zapadá klíč. Pravítka závislých klíčů se pohybují svisle, zatímco pravítka výsledných klíčů vodorovně. V místě, kde se pravítka kříží, se v případě nutnosti zřízení závislosti našroubuje kolík. Všechny takto vytvořené závislosti jsou graficky znázorněny na předním krytu zařízení, a to umístěním symbolu znázorňujícího požadovaný tvar štítku závislého klíče. Pokud jsou v zámku uzamčeny všechny klíče od prvků, které vyžaduje závěrová tabulka pro příslušnou vlakovou cestu, je možný pohyb vodorovného pravítka, a tedy i otočení a vyjmutí výsledného klíče. V případě, že není kterýkoli požadovaný klíč v zámku uzamčen, vodorovné pravítko narazí na kolík ve svislém pravítku a vyjmutí výsledného klíče není možné.
Mechanická zabezpečovací zařízení budou v expozici CHŽK dále prezentovat tabule k zavěšování hlavních klíčů, čtyřpákový stavěcí kozlík se zámkem, ústřední stavědlo vzor 5007 se samočinným závěrem výměn staršího i novějšího provedení, stavědlo vzor 5007 pro hlásku, stavědlo vzor 5007 pro nákladiště a stavědlo vlečky.