Tabule k zavěšování hlavních klíčů
výrobce: Návěstní dílny ČSD, Brno-Královo Pole
rok výroby: 1947
výrobní číslo: 24
provozní nasazení: železniční stanice Boskovice
provoz ukončen: 25. března 1998
převzato: 25. března 1998
stav: uložena v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Stavědlo Boskovice
popis:
Tabuli pro zavěšování hlavních klíčů se pro muzejní expozici podařilo získat ze železniční stanice Boskovice, v níž bylo 25. března 1998 aktivováno nové zabezpečovací zařízení TEST 10. Tabule díky své jednoduchosti bude ideálním exponátem, na kterém bude možné snadno předvádět její funkci. Sloužila od 19. září 1947, kdy bylo ve stanici Boskovice aktivováno zabezpečovací zařízení první kategorie s mechanickými vjezdovými návěstidly a předvěstmi. Tabule pro zavěšování hlavních klíčů je spíše pomůckou než zabezpečovacím zařízením. Nezajišťuje závislost výhybek na návěstidlech a nedokáže ani zabránit postavení vzájemně se ohrožujících jízdních cest. Při plánované rekonstrukci hodláme pro větší názornost na neobsazené háčky tabule umístit klíče 4/1, 2/3b a Vk1/5 od odvratných výhybek a výkolejky zajišťujících aktivní boční ochranu jízdních cest. Ve stanici Boskovice se tyto klíče nacházely ve sběrném zámku a uvolňovaly se pomocí návěstního klíče Náv.L-S od stavěcího kozlíku.
Tabule je umístěna v uzamykatelné prosklené dřevěné skříňce. Na její základní desce je umístěno schéma kolejiště stanice, pod nímž se nachází plechová tabulka s popisky označujícími háčky na zavěšení klíčů. Ve směru zleva doprava se na ně zavěšují klíče od výhybek a výkolejek v pořadí směrem od začátku ke konci trati. Zcela vpravo se umisťuje výsledný návěstní klíč. Pod háčky se nacházejí dvě sady kolejových pravítek. Jedna sada slouží pro jízdy od a do Šebetova, zatímco druhá pro jízdy od a do Skalice nad Svitavou. V základním stavu jsou kolejová pravítka sklopena a kryta černými krycími pravítky s nápisy Od/do Šebetova a Od/do Skalice nad Svitavou. Rub krycích pravítek a kolejová pravítka jsou bílá s černými nápisy. Na spodní straně kolejových pravítek jsou upevněny bílé hledače vlakových cest s označením čísla vjezdové nebo odjezdové koleje. Na nejspodnějším kolejovém pravítku se vlevo nachází nápis Vjezd a vpravo nápis Odjezd. Po uchopení hledače a přeložení pravítek směrem nahoru se na horním kolejovém zobrazí označení vlakové cesty. Na dolním kolejovém pravítku jsou vyznačeny tvary označovacích štítků od výhybek a výkolejek, které je pro požadovanou vlakovou cestu nutné přestavit do určené polohy. Pokud je celý tvar označovacího štítku znázorněn černě, musí být výhybka nebo výkolejka správně přestavena a uzamčena a klíč musí viset na tabuli. Je-li tento tvar vyznačen pouze černým obrysem, postačí správné přestavení výhybky nebo výkolejka a klíč na tabuli viset nemusí. Po vizuální kontrole správnosti štítků zavěšených klíčů sejme obsluhující zaměstnanec návěstní klíč, který použije k odemčení stavěcího kozlíku, které mu umožní postavení příslušného vjezdového návěstidla do polohy dovolující jízdu. Při odjezdových vlakových cestách zůstává návěstní klíč viset na tabuli.
Mechanická zabezpečovací zařízení budou v expozici CHŽK dále prezentovat čtyřpákový stavěcí kozlík, ústřední zámek, ústřední stavědlo vzor 5007 se samočinným závěrem výměn staršího i novějšího provedení, stavědlo vzor 5007 pro hlásku, stavědlo vzor 5007 pro nákladiště a stavědlo vlečky.