Stavědlo vlečky
výrobce: Stephan von Götz & Söhne
rok výroby: 1929 (reinstalace)
výrobní číslo:
provozní nasazení: vlečka Škrobárny, km 68,405 v TÚ Horní Cerekev–Batelov
provoz ukončen: listopad 2008
převzato: 30. dubna 2021
stav: uložen v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Získali jsme velmi zajímavý přístroj
popis:
Třípákový stavěcí kozlík se zámkem se pro muzejní expozici podařilo získat z bývalé vlečky Škrobárny, odbočující v kilometru 68,405 z traťové koleje mezi stanicemi Horní Cerekev a Batelov. Vlečka vznikla v roce 1929 a traťová kolej, z níž odbočovala, nebyla vybavena traťovým zabezpečovacím zařízením. Bezpečnost vlečkových vlaků vyjíždějících k obsluze vlečky ze stanice Batelov a neuvolňujících traťovou kolej byla z tohoto důvodu ze směru od Horní Cerekve zajištěna mechanickým jednoramenným krycím návěstidlem se samostatnou mechanickou předvěstí. Tato návěstidla měla krýt vlečkový vlak v případě, že by na něj výpravčí v Horní Cerekvi zapomněl a vypravil na trať jiný vlak. Ze směru od stanice Batelov nemusela mít vlečka krycí návěstidla. Vlakvedoucí vlečkového vlaku totiž obdržel od výpravčího klíč od přístroje vlečky. Ten byl pevně spojený se zástrčkovým klíčem, který se v základní poloze zařízení nacházel v zástrčkovém zámku na řídicím přístroji. V době, kdy vlečkový vlak manipuloval na trati, znemožňovalo zabezpečovací zařízení ve stanici Batelov postavit odjezdovou vlakovou cestu směrem do Horní Cerekve. Po příjezdu vlečkového vlaku na vlečku odemkl vlakvedoucí přístroj vlečky, přestavil páku předvěsti do polohy Výstraha, páku návěstidla do polohy Stůj a následně obsloužil páku závorníků zapevňujících v základní poloze odbočnou výhybku číslo Š1 a výkolejku ŠVk1. To umožnilo ruční obsluhu výhybky i výkolejky a manipulaci na vlečce. Před odjezdem vlečkového vlaku zpět do Batelova byl postup obsluhy opačný. Během provozu zařízení došlo ke dvěma zásadním úpravám. Páka výměníku výhybky Š1 byla vystrojena stojanovým zámkem a stavěcí kozlík doplněn tak, aby klíč od tohoto zámku šlo vyjmout teprve po obsluze páky závorníků. Zřízení poloautomatického traťového zabezpečovacího zařízení mezi stanicemi Horní Cerekev a Batelov znamenalo zrušení krycího návěstidla i jeho předvěsti. Stavěcí kozlík tak přišel o jejich páky. Vlečka byla zrušena v listopadu 2008 a stavěcí kozlík se nám podařilo získat v roce 2021 v rámci plánované likvidace objektu jejího stavědla. Při plánované rekonstrukcí bude uveden do stavu odpovídajícímu době instalace. Vážným problémem komplikujícím generální opravu je získání odebraných pák přístroje.
Stojan přístroje je sestaven ze dvou válcovaných profilů tvaru U postavených delšími stranami k sobě a spojených vodorovnými držáky tvaru L. Spodní část stojanu je zapuštěna v betonovém základu. Nad ním je zřízena drátovodná šachta krytá poklopem. V dolní části šachty je stojanem provlečena ocelová hřídel, na níž jsou nasazeny nožní kladky. Stejné hřídele jsou přístrojem provlečeny i v jeho horní části. Na výše položené jsou navlečeny litinové řetězové kladky s třmenovými pákami. Spodní hřídel nese západkové páčky s protizávažími, na nichž se nacházejí popisové štítky pák. Aby šlo stavěcí páky obsluhovat pouze v předepsaném pořadí, jsou mezi pákami přístroje zřízena návěstní šoupátka ovládaná kličkami a pohybující se v litinových segmentech. Obsluhovat lze tedy jen tu páku, k níž je natočena horní část kličky. Západkové páčky přístroje jsou v základní poloze drženy závorou, pohybující se vodorovně v zadní části stojanu. Závora má na pravé straně rukojeť pro obsluhu, která se provádí jejím vysunutím doprava. Na pravé straně přístroje je připevněn zámek, kterým se závora uzamyká v základní poloze.
Mechanická zabezpečovací zařízení budou v expozici CHŽK dále prezentovat tabule k zavěšování hlavních klíčů, ústřední zámek, čtyřpákový stavěcí kozlík, ústřední stavědlo vzor 5007 se samočinným závěrem výměn, staršího i novějšího provedení, stavědlo vzor 5007 pro hlásku a stavědlo vzor 5007 pro nákladiště.
Fotografie přístroje doplníme po rekonstrukci exponátu.