Přejezdové zabezpečovací zařízení vzor SSSR
Přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR byla budována od prosince 1953. Jednalo se o upravený licenční výrobek americké firmy Westinghouse, která se ve třicátých letech podílela na modernizaci železnic v SSSR. Stejně jako v případě ostatních zabezpečovacích zařízení sovětského vzoru byla i přejezdová zařízení nejprve dovážena ze SSSR, ovšem velmi rychle došlo k zahájení jejich licenční výroby přímo v Československu. Za dvacet let zřizování těchto zařízení prodělaly všechny jejich části změny, dané legislativním i technickým vývojem. V prvním případě se jednalo především o zavedení pozitivní signalizace, o němž bylo rozhodnuto 21. prosince 1967. Technický rozvoj se naopak podepsal na výstroji zařízení, v nichž se postupně prosadila malorozměrová relé na úkor původních klasických. Z těchto důvodu budou v naší expozici prezentovány dva výstražníky původního provedení odpovídající období 1953–1970 a dva výstražníky novějšího provedení dodávaného po roce 1970. Vnitřní část zařízení přiblíží návštěvníkům stojan s výstrojí pocházející z roku 1969, na němž jsou již zkombinována malorozměrová i klasická relé. Na území České republiky jsou sice v provozu ještě některá zařízení tohoto typu, žádný přejezd však již nemá původní výstražníky. Ty poslední dosloužily 13. prosince 2018 na přejezdu P2778 mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví.
O historii přejezdových zabezpečovacích zařízení vzor SSSR pojednává i náš článek zveřejněný v čísle 12/2013 časopisu Dráha.