Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

071.jpg

Ediční činnost

2015-11_KK_2016.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Přejezdové zabezpečovací zařízení vzor SSSR

Přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR byla budována od prosince 1953. Jednalo se o upravený licenční výrobek americké firmy Westinghouse, která se ve třicátých letech podílela na modernizaci železnic v SSSR. Stejně jako v případě ostatních zabezpečovacích zařízení sovětského vzoru byla i přejezdová zařízení nejprve dovážena ze SSSR, ovšem velmi rychle došlo k zahájení jejich licenční výroby přímo v Československu. Za dvacet let zřizování těchto zařízení prodělaly všechny jejich části změny, dané legislativním i technickým vývojem. V prvním případě se jednalo především o zavedení pozitivní signalizace, o němž bylo rozhodnuto 21. prosince 1967. Technický rozvoj se naopak podepsal na výstroji zařízení, v nichž se postupně prosadila malorozměrová relé na úkor původních klasických. Z těchto důvodu budou v naší expozici prezentovány dva výstražníky původního provedení odpovídající období 1953–1970 a dva výstražníky novějšího provedení dodávaného po roce 1970. Vnitřní část zařízení přiblíží návštěvníkům stojan s výstrojí pocházející z roku 1969, na němž jsou již zkombinována malorozměrová i klasická relé. Na území České republiky jsou sice v provozu ještě některá zařízení tohoto typu, žádný přejezd však již nemá původní výstražníky. Ty poslední dosloužily 13. prosince 2018 na přejezdu P2778 mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví.

O historii přejezdových zabezpečovacích zařízení vzor SSSR pojednává i náš článek zveřejněný v čísle 12/2013 časopisu Dráha.

 

Exponáty:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela