Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

105.jpg

Ediční činnost

2015-08_Pohlednice_464.008.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Výstražník PZZ vzor SSSR se závorou, původní provedení

výrobce: ČSD – Výrobní dílny zabezpečovací Olomouc
rok výroby: 1959
výrobní číslo: neuvedeno
provozní nasazení: přejezd P4883 v km 247,645 v TÚ Česká Třebová–odbočka Parník
provoz ukončen: 8. března 2015
převzato: 15. března 2015
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Přejezdové zabezpečovací zařízení vzor SSSR

popis:
Původní provedení výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení vzor SSSR se závorou z prvních let budování těchto zařízení odpovídá roku 1959, kdy byla zavedena dodatková tabulka s vysvětlujícím textem. Pochází z přejezdu P4883 ležícího v km 247,645 mezi stanicí Česká Třebová a odbočkou Parník. Jedná se o ukázku, jak vypadala tato zařízení budovaná od prosince 1953 v prvních patnácti letech svého provozu na naší železniční síti. Sovětská zařízení byla upravenými licenčními výrobky americké firmy Westinghouse, která se ve třicátých letech podílela na modernizaci železnic v SSSR. Stejně jako v případě ostatních zabezpečovacích zařízení sovětského vzoru byly výstražníky nejprve dováženy ze SSSR, ovšem velmi rychle došlo k zahájení jejich licenční výroby přímo v Československu. Výstražník se skládá z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu. Ve dvou třetinách výšky sloupku je upevněn držák svařený z masivních ocelových trubek. Nese houkačku pro dávání akustické výstrahy a dvě litinové návěstní svítilny s červenými světly, chráněné mřížkami a vybavené dlouhými stínítky z ocelového plechu. Optika svítilen odpovídá světelným návěstidlům vzor SSSR. Skládá se ze stupňovité Fresnelovy čočky, stupňovitého červeného filtru a je doplněna i malou rozptylovací čočkou pro odchýlení části paprsků výstražných světel. Pod držákem se svítilnami se nachází červenobílá doplňková tabulka se sedmiřádkovým vysvětlujícím textem. Pod tabulkou je na pravé straně stožáru pomocí dvou svorníků upevněn pohon závorového břevna umístěný v litinové skříni. Skládá se z elektromotoru, převodové skříně, skříňky se zádržným elektromagnetem, zátěžového odporu a přepínací sady ovládané vačkami nasunutými na hlavní hřídeli. Závorové břevno je prostřednictvím unášeče svařeného z ocelového plechu připevněno ke dvěma litinovým křídlům nasazeným na konce osy vyčnívající ze skříně pohonu. Na opačném konci křídel se nacházejí protizávaží a přídavná závaží. Závorové břevno sestává ze dvou dřevěných desek spojených příčkami. Vzájemná vzdálenost těchto desek se směrem ke konci břevna zmenšuje. V místě, kde se obě desky přibližují k sobě, je mezi ně upevněna třetí deska pokračující dál již jen jako samostatná. Břevno má nátěr střídavě červenými a bílými pruhy dlouhými 500 mm. Pro jeho zvýraznění za snížené viditelnosti se na něm nacházejí tři břevnové svítilny s červeným světlem, svítícím přerušovaně stejně jako výstražná světla. Při opravě byla z výstražníku odstraněna dodatečně dosazená svítilnová skříň AŽD 71 a byl na něj navrácen původní držák se svítilnami. Přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR budou v muzejní expozici dále prezentovat stojan s výstrojí, výstražník bez závory ve starším i novějším provedení a výstražník se závorou v novějším provedení.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák