Výstražník PZZ vzor SSSR bez závory, novější provedení
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1969
výrobní číslo: neuvedeno
provozní nasazení: přejezd P3866 v km 52,280 v TÚ Třebíč–Krahulov (Třebíč-Borovina)
provoz ukončen: 10. června 2013
převzato: 10. června 2013
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Přejezdové zabezpečovací zařízení vzor SSSR
popis:
Novější provedení výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení vzor SSSR bez závory. Jeho vzhled odpovídá stavu po zavedení pozitivní signalizace zřizované od 21. prosince 1967, a začátku platnosti nové oborové normy OPA 34 2605 Návěstní a bezpečnostní nátěry a nápisy účinné od 1. května 1970. Pochází z přejezdu P3866 ležícího v km 52,280 mezi stanicemi Třebíč a Krahulov (místní název Třebíč-Borovina). Jedná se o ukázku, jak vypadala tato zařízení od zavedení pozitivní signalizace a nového provedení nátěrů až do ukončení provozu na naší železniční síti. Sovětská zařízení byla upravenými licenčními výrobky americké firmy Westinghouse, která se ve třicátých letech podílela na modernizaci železnic v SSSR. Stejně jako v případě ostatních zabezpečovacích zařízení sovětského vzoru byly výstražníky nejprve dováženy ze SSSR, ovšem velmi rychle došlo k zahájení jejich licenční výroby přímo v Československu. Výstražník se skládá z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu. Ve dvou třetinách výšky sloupku je upevněn držák svařený z masivních ocelových trubek. Nese houkačku pro dávání akustické výstrahy a dvě litinové návěstní svítilny s červenými světly, chráněné mřížkami a vybavené dlouhými stínítky z ocelového plechu. Pod svítilnami červených světel je na samostatném držáku upevněna svítilna bílého světla, určená pro dávání pozitivní signalizace a vybavená krátkým stínítkem. Optika svítilen odpovídá světelným návěstidlům vzor SSSR. Skládá se ze stupňovité Fresnelovy čočky, stupňovitého barevného filtru a je doplněna i malou rozptylovací čočkou pro odchýlení části paprsků výstražných světel. V horní části stožáru je upevněn masivní držák s výstražným křížem, svařeným z ocelových výlisků. Pod ním se nachází červenobílá doplňková tabulka s nápisem POZOR VLAK. Při opravě byla na výstražník dosazena svítilna pozitivní signalizace, pocházející z přejezdu P2774 v km 340,441 na zastávce Lysá nad Labem-Dvorce a byl na něj navrácen velký lisovaný výstražný kříž. Přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR budou v muzejní expozici dále prezentovat stojan s výstrojí, výstražník bez závory v původním provedení i výstražníky se závorou v původním a novějším provedení.