Výstražník PZZ vzor SSSR se závorou, novější provedení
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1969
výrobní číslo: 767
provozní nasazení: přejezd P3866 v km 52,280 v TÚ Třebíč–Krahulov (Třebíč-Borovina)
provoz ukončen: 10. června 2013
převzato: 10. června 2013
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Přejezdové zabezpečovací zařízení vzor SSSR
popis:
Novější provedení výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení vzor SSSR se závorou. Jeho vzhled odpovídá stavu po zavedení pozitivní signalizace zřizované od 21. prosince 1967, a začátku platnosti nové oborové normy OPA 34 2605 Návěstní a bezpečnostní nátěry a nápisy účinné od 1. května 1970. Pochází z přejezdu P3866 ležícího v km 52,280 mezi stanicemi Třebíč a Krahulov (místní název Třebíč-Borovina). Při opravě byla na výstražník dosazena svítilna pozitivní signalizace, pocházející z přejezdu P2774 v km 340,441 na zastávce Lysá nad Labem-Dvorce. Jedná se o ukázku, jak vypadala tato zařízení od zavedení pozitivní signalizace a nového provedení nátěrů do nahrazení břevnových svítilen odrazkami ve druhé polovině sedmdesátých let dvacátého století. Sovětská zařízení byla upravenými licenčními výrobky americké firmy Westinghouse, která se ve třicátých letech podílela na modernizaci železnic v SSSR. Stejně jako v případě ostatních zabezpečovacích zařízení sovětského vzoru byly výstražníky nejprve dováženy ze SSSR, ovšem velmi rychle došlo k zahájení jejich licenční výroby přímo v Československu. Výstražník se skládá z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu. Ve dvou třetinách výšky sloupku je upevněn držák svařený z masivních ocelových trubek. Nese houkačku pro dávání akustické výstrahy a dvě litinové návěstní svítilny s červenými světly, chráněné mřížkami a vybavené dlouhými stínítky z ocelového plechu. Pod svítilnami červených světel je na samostatném držáku upevněna svítilna bílého světla, určená pro dávání pozitivní signalizace a vybavená krátkým stínítkem. Optika svítilen odpovídá světelným návěstidlům vzor SSSR. Skládá se ze stupňovité Fresnelovy čočky, stupňovitého barevného filtru a je doplněna i malou rozptylovací čočkou pro odchýlení části paprsků výstražných světel. V horní části stožáru je upevněn držák nesoucí červenobílou tabulku s nápisem POZOR VLAK. Pod svítilnami výstražníku je na pravé straně stožáru pomocí dvou svorníků upevněn pohon závorového břevna umístěný v litinové skříni. Skládá se z elektromotoru, převodové skříně, skříňky se zádržným elektromagnetem, zátěžového odporu a přepínací sady ovládané vačkami nasunutými na hlavní hřídeli. Závorové břevno je prostřednictvím unášeče svařeného z ocelového plechu připevněno ke dvěma litinovým křídlům nasazeným na konce osy vyčnívající ze skříně pohonu. Na opačném konci křídel se nacházejí protizávaží a přídavná závaží. Závorové břevno sestává ze dvou dřevěných desek spojených příčkami. Vzájemná vzdálenost těchto desek se směrem ke konci břevna zmenšuje. V místě, kde se obě desky přibližují k sobě, je mezi ně upevněna třetí deska pokračující dál již jen jako samostatná. Břevno má nátěr střídavě červenými a bílými pruhy dlouhými 500 mm. Pro jeho zvýraznění za snížené viditelnosti se na něm nacházejí tři břevnové svítilny s červeným světlem, svítícím přerušovaně stejně jako výstražná světla. Při opravě byla na výstražník dosazena svítilna pozitivní signalizace, pocházející z přejezdu P2774 v km 340,441 na zastávce Lysá nad Labem-Dvorce. Přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR budou v muzejní expozici dále prezentovat stojan s výstrojí, výstražník se závorou v původním provedení i výstražníky bez závory v původním a novějším provedení.