Přejezdová zabezpečovací zařízení
Jedním z atributů, které provázejí drážní dopravu již od samého počátku, je železniční přejezd. Při vyslovení tohoto pojmu napadne téměř každého současná předpisová formulace o křížení dráhy celostátní, dráhy regionální nebo vlečky s pozemní komunikací v úrovni kolejí. Již v době zahájení provozu na prvních tratích se ukázalo, že se jedná o místo kolizní a kritické. Střety vlaků s chodci, povozy a ve dvacátém století i s automobily nebyly ničím výjimečným. Železniční společnosti si samozřejmě uvědomovaly nebezpečnost těchto míst a snažily se je podle důležitosti té které tratě zabezpečit. Z jednoduchých zábran obsluhovaných nejbližším strážníkem trati se postupně vyvinuly mechanické závory ovládané místně i dálkově. Ve hře však stále zůstával nejslabší článek těchto systémů, a sice omylný člověk. Následoval proto vývoj samočinných výstražných zařízení, která ovládal přímo jedoucí vlak. Při přípravě projektu muzejní expozice našeho spolku jsme samozřejmě nemohli přejezdová zabezpečovací zařízení vynechat. Už jen proto, jakým zajímavým technickým vývojem prošla za celou dobu existence železniční dopravy. Každý důležitý mezník v jejich historii chceme v našem muzeu prezentovat vhodným souborem exponátů.