Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

017.jpg

Ediční činnost

2015-02_Pohlednice_BOE.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Přejezdová zabezpečovací zařízení

Jedním z atributů, které provázejí drážní dopravu již od samého počátku, je železniční přejezd. Při vyslovení tohoto pojmu napadne téměř každého současná předpisová formulace o křížení dráhy celostátní, dráhy regionální nebo vlečky s pozemní komunikací v úrovni kolejí. Již v době zahájení provozu na prvních tratích se ukázalo, že se jedná o místo kolizní a kritické. Střety vlaků s chodci, povozy a ve dvacátém století i s automobily nebyly ničím výjimečným. Železniční společnosti si samozřejmě uvědomovaly nebezpečnost těchto míst a snažily se je podle důležitosti té které tratě zabezpečit. Z jednoduchých zábran obsluhovaných nejbližším strážníkem trati se postupně vyvinuly mechanické závory ovládané místně i dálkově. Ve hře však stále zůstával nejslabší článek těchto systémů, a sice omylný člověk. Následoval proto vývoj samočinných výstražných zařízení, která ovládal přímo jedoucí vlak. Při přípravě projektu muzejní expozice našeho spolku jsme samozřejmě nemohli přejezdová zabezpečovací zařízení vynechat. Už jen proto, jakým zajímavým technickým vývojem prošla za celou dobu existence železniční dopravy. Každý důležitý mezník v jejich historii chceme v našem muzeu prezentovat vhodným souborem exponátů.

Rozcestník:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela