Nové pamětní razítko v muzeu Květná a v MMG Svitavy
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 10. 6. 2019 15:12
V sobotu 1. června 2019 uspořádal spolek Poličská lokálka oslavy 170. výročí zahájení provozu na spojovací dráze z Brna do České Třebové. K tomuto výročí dodal Chornický železniční klub pamětní razítka. Jedno z nich bylo po skončení akce ponecháno v Městském muzeu a galerii ve Svitavách, kde je možnost získání jeho otisku. Stejné razítko bude k dispozici také návštěvníkům Železničního muzea Květná, které provozuje spolek Poličská lokálka. Informace o umístění všech námi dodaných razítek získáte v sekci PAMĚTNÍ RAZÍTKA.











V pondělí 17. června 2019 převzali naši členové od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky České Budějovice dvě stožárová vložená návěstidla VL1 a VL3 vzoru 5802/52 ze železniční stanice Vlastec. Nádraží ve Vlastci bylo vybaveno mechanickým ústředním stavědlem vzor 5007 s dvouramennými vjezdovými a jednoramennými skupinovými odjezdovými mechanickými návěstidly. Zabezpečovací zařízení pocházelo z roku 1954 a vložená návěstidla informovala strojvedoucí o tom, ze které koleje je postavena odjezdová vlaková cesta. Návěstidlo označené jako VL3 bude v naší muzejní expozici doplněno k elektrodynamickému zabezpečovacímu zařízení z Veselí nad Moravou. Návěstidlo VL1 převezmou do svých sbírek naši kolegové z Letohradu. O nově získaném exponátu připravujeme
V závěru června 2019 vydalo nakladatelství Tváře ze Žďáru nad Sázavou již jedenáctou publikaci z mapující železniční tratě v České republice prostřednictvím starých pohlednic a fotografií. Protože si v letošním roce připomínáme 170. výročí zprovoznění spojovací dráhy z Brna do České Třebové, byla k nejnovějšímu vydavatelskému počinu zvolena právě tato trať. Publikace je jako všechny předchozí v této ediční řadě plná zajímavých historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb. Na vydání knihy, jejímž cílem je nejen prezentovat tuto významnou železnici, vinoucí se z jihomoravské metropole proti toku řeky Svitavy přes Moravský kras do České Třebové, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať s jedenácti tunely vybudovali a uvedli do provozu, se autorsky podílelo i několik členů a spolupracovníků našeho spolku.
Od podzimu 2018 probíhají v železniční stanici Brantice práce na rekonstrukci výpravní budovy a zřízení nového zabezpečovacího zařízení. Brantické nádraží bylo po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938 vybaveno německým elektromechanickým zabezpečovacím zařízením konstrukční řady Einheit s mechanickými návěstidly. Na železniční síti ČR se jednalo o předposlední místo s tímto typem zařízení a zároveň o poslední stanici s mechanickými návěstidly německého vzoru. V připravované muzejní expozici našeho spolku jsme plánovali prezentovat také tento systém. Z tohoto důvodu požádal Chornický železniční klub SŽDC o jeho odprodej. Prvky brantického zabezpečovacího zařízení byly nakonec rozděleny mezi náš spolek a Železniční muzeum moravskoslezské, sídlící v Ostravě. Po vypnutí zařízení v pondělí 1. července 2019 provedli členové CHŽK demontáž a odvoz výhybkářského přístroje ze stavědla číslo 2 a dalších dohodnutých částí. Z celé logisticky a technicky velmi zajímavé, ale i náročné záchranné operace připravujeme
Ve dnech 20. a 21. července 2019 se uskutečnila akce