Kontrolní skříňka PZZ AŽD 71
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1970
výrobní číslo: neuvedeno
provozní nasazení: přejezd P6811 v km 195,968 v TÚ Skalice nad Svitavou–Letovice
provoz ukončen: 13. listopadu 1998
převzato: 1. července 2013
stav: oživena, umístěna v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: –
popis:
Kontrolní skříňka s indikačními a ovládacími prvky přejezdu P6811, ležícího v kilometru 195,968 mezi stanicemi Skalice nad Svitavou a Letovice. Skříňka byla vyrobena podle zásad nově vyvíjeného přejezdového zabezpečovacího zařízení AŽD 71. Pro indikaci stavu zařízení železničnímu zaměstnanci jsou jeho případné poruchy rozděleny do dvou skupin. Poruchy prvního stupně považované za bezpečné se indikují jako nouzový stav zařízení žlutým světlem. Jedná se o poruchy, které se na činnosti výstražného zařízení buď neprojevují vůbec, nebo se tak děje v bezpečném smyslu. Jde například o poruchu svícení pozitivní signalizace nebo přepálení hlavního vlákna žárovky červeného světla. Poruchy druhého stupně považované za nebezpečné se indikují jako poruchový stav zařízení červeným světlem. V tomto případě se již jedná o situace, kdy může dojít k ohrožení bezpečnosti provozu. Do skupiny poruch druhého stupně patří například nesvícení obou červených světel jednoho výstražníku nebo porucha jejich kmitání. Pohotovostní, a tedy bezporuchový stav zařízení, se indikuje svícením zeleného světla. V případě změny stavu z pohotovostního na nouzový nebo na poruchový se kromě změny svícení kontrolek rozezní zvonek. Ten musí obsluhující zaměstnanec vypnout stlačením nevratného tlačítka, přičemž v případě vypnutí zvonku poruchového stavu je tlačítko plombováno. Po odstranění poruchy a přechodu do pohotovostního stavu zařízení se zvonek vždy znovu rozezní a vypíná se zpětným povytažením tlačítka. Bílými kontrolkami se dále indikuje výstražný stav, anulační stav a chod měniče. Pro ruční uvedení do výstražného stavu slouží nevratné tlačítko „zavřeno“. V případě nutnosti nouzového zrušení výstrahy musí zaměstnanec sejmout olověnku u zaplombovaného tlačítka „otevřeno“. To má ovšem vratné provedení, takže musí být drženo stlačené po celou dobu potřebnou pro uvolnění přejezdu. Skříňka sloužila ke kontrole a ovládání přejezdového zabezpečovacího zařízení vzor SSSR, na němž však byly experimentálně instalovány některé prvky a funkce nově vyvíjeného systému AŽD 71. Původně se nacházela na hradle Svitávka a po jeho zrušení v květnu 1992 došlo k jejímu přemístění do dopravní kanceláře stanice Skalice nad Svitavou. Dosloužila spolu se svým PZZ po zapnutí automatického traťového zabezpečovacího zařízení a nových elektronických přejezdových zabezpečovacích zařízení mezi stanicemi Skalice nad Svitavou a Letovice v listopadu 1998. Samostatné kontrolní skříňky samočinných přejezdových zabezpečovacích zařízení vzor SSSR a AŽD 71 nejsou příliš obvyklé. V naprosté většině případů se indikační a ovládací prvky PZZ umisťovaly na pulty nebo kolejové desky staničních, popřípadě traťových zabezpečovacích zařízení. V připravované muzejní expozici bude kontrolní skříňka připojena k oživené výstroji PZZ AŽD 71. Přejezdová zabezpečovací zařízení AŽD 71 budou v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat stojan s výstrojí PZZ, výstražníky bez závory v původním a novějším provedení i výstražníky se závorou v původním a novějším provedení.