Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

138.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Výstražník PZZ AŽD 71 se závorou, novější provedení

výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha, s. r. o.
rok výroby: 1994
výrobní číslo: O-340/94 (svítilnová skříň) O-28/94 (pohon břevna závory)
provozní nasazení: přejezd P7181 v km 7,390 v TÚ Brno hlavní nádraží–Brno-Chrlice
provoz ukončen: 9. října 2019
převzato: 6. listopadu 2019
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Přejezdové zabezpečovací zařízení AŽD 71 z Brna-Holásek

popis:
Novější provedení výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení AŽD 71 se závorou a s pozitivní signalizací. Pochází z přejezdu P7181 ležícího v kilometru 7,390 mezi stanicemi Brno hlavní nádraží a Brno-Chrlice (místní název Brno-Holásky). Jedná se o ukázku, jak vypadaly tyto výstražníky po roce 1976 až do ukončení výroby po nástupu moderních elektronických přejezdových zabezpečovacích zařízení a jeho stav odpovídá období po 1. lednu 1991, odkdy musela mít i přejezdová zabezpečovací zařízení se závorami nainstalované výstražné kříže (vyhláška FMD číslo 7/1988 Sb.). Výstražník se skládá z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu. K hornímu konci sloupku je pomocí dvou svorníků upevněna trubková konzola. Na jejím konci se nachází dvoudílný držák umožňující natáčet skříň výstražníku ve vodorovné i ve svislé ose a nesoucí svítilnovou skříň čtvercového tvaru o rozměrech 590 x 590 x 135 mm. Její čelní stěna má tři kulaté otvory o průměru 190 mm, seskupené do tvaru rovnostranného trojúhelníku postaveného na vrcholu. V horní části se nacházejí dva otvory pro červená světla, v dolní pak otvor pro bílé světlo pozitivní signalizace. Ke spodní hraně skříně je připevněna červenobílá smaltovaný tabulka s nápisem POZOR VLAK. Pro akustickou výstrahu slouží zvonek, umístěný uvnitř skříně. Pro šíření jeho zvuku má skříň tři mřížky, nacházející se na přední stěně vpravo i vlevo od světla pozitivní signalizace a v horní části dvířek zabírajících celou zadní stěnu svítilnové skříně. Dvířka se uzavírají pomocí dvou zámků na univerzální pětihranný klíč. K horní části svítilnové skříně je upevněn držák vyrobený z ocelového plechu a nesoucí hliníkový výstražný kříž polepený reflexní fólií. Pod svítilnovou skříní výstražníku je na pravé straně stožáru pomocí dvou svorníků upevněn pohon závorového břevna umístěný v litinové skříni. Skládá se z elektromotoru, převodové skříně, skříňky se zádržným elektromagnetem, zátěžového odporu a přepínací sady ovládané vačkami nasunutými na hlavní hřídeli. Závorové břevno je prostřednictvím unášeče svařeného z ocelového plechu připevněno ke dvěma litinovým křídlům nasazeným na konce osy vyčnívající ze skříně pohonu. Na opačném konci křídel se nacházejí protizávaží a přídavná závaží. Závorové břevno sestává ze dvou dřevěných desek spojených příčkami. Vzájemná vzdálenost těchto desek se směrem ke konci břevna zmenšuje. V místě, kde se obě desky přibližují k sobě, je mezi ně upevněna třetí deska pokračující dál již jen jako samostatná. Břevno má nátěr střídavě červenými a bílými pruhy dlouhými 500 mm. Pro jeho zvýraznění za snížené viditelnosti se v jeho červených pruzích nacházejí kulaté červené odrazky o průměru 80 mm. Přejezdová zabezpečovací zařízení AŽD 71 budou v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat stojan s výstrojí PZZ, kontrolní skříňka, výstražník bez závory v původním i novějším provedení a výstražník se závorou v původním provedení.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela