Výstražník PZZ AŽD 71 se závorou, původní provedení
výrobce: Automatizace železniční dopravy Praha
rok výroby: 1973
výrobní číslo: O-9/73 (svítilnová skříň) O-11/73 (pohon břevna závory)
provozní nasazení: přejezd P598 v km 113,042 v TÚ Plzeň Jižní předměstí–Vejprnice
provoz ukončen: 15. července 2019
převzato: 27. srpna 2019
stav: opraven, umístěn v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Výstražník AŽD 71 z Plzně-Skvrňan
popis:
Původní verze výstražníku přejezdového zabezpečovacího zařízení AŽD 71 se závorou a s pozitivní signalizací. Pochází z dnes již neexistujícího přejezdu P598 ležícího v kilometru 113,042 na původní trati mezi stanicemi Plzeň-Jižní Předměstí a Vejprnice (místní název Plzeň-Skvrňany). Jedná se o ukázku, jak vypadala tato zařízení dodávaná na naši železniční síť v letech 1971–1976 a jeho stav odpovídá období před 31. prosincem 1990, tedy před účinností vyhlášky FMD číslo 7/1988 Sb. nařizující, aby i přejezdy se závorami označovaly výstražné kříže. Výstražník se skládá z ocelového sloupku upevněného prostřednictvím litinové základové svorkovnicové skříně s víkem k betonovému základu. K hornímu konci sloupku je pomocí dvou svorníků upevněn výložník odlitý z hliníku, ke kterému je pomocí čtyř šroubů připevněna svítilnová skříň čtvercového tvaru o rozměrech 590 x 590 x 135 mm. Její čelní stěna má tři kulaté otvory o průměru 190 mm, seskupené do tvaru rovnostranného trojúhelníku postaveného na vrcholu. V horní části se nacházejí dva otvory pro červená světla, v dolní pak otvor pro bílé světlo pozitivní signalizace. Ke spodní hraně skříně je připevněna červenobílá smaltovaný tabulka s nápisem POZOR VLAK. Pro akustickou výstrahu slouží zvonek, umístěný uvnitř skříně. Pro šíření jeho zvuku má skříň tři mřížky, nacházející se na přední stěně vpravo i vlevo od světla pozitivní signalizace a v horní části dvířek zabírajících celou zadní stěnu svítilnové skříně. Dvířka se uzavírají pomocí dvou zámků na univerzální pětihranný klíč. Pod svítilnovou skříní výstražníku je na pravé straně stožáru pomocí dvou svorníků upevněn pohon závorového břevna umístěný v litinové skříni. Skládá se z elektromotoru, převodové skříně, skříňky se zádržným elektromagnetem, zátěžového odporu a přepínací sady ovládané vačkami nasunutými na hlavní hřídeli. Závorové břevno je prostřednictvím unášeče svařeného z ocelového plechu připevněno ke dvěma litinovým křídlům nasazeným na konce osy vyčnívající ze skříně pohonu. Na opačném konci křídel se nacházejí protizávaží a přídavná závaží. Závorové břevno sestává ze dvou dřevěných desek spojených příčkami. Vzájemná vzdálenost těchto desek se směrem ke konci břevna zmenšuje. V místě, kde se obě desky přibližují k sobě, je mezi ně upevněna třetí deska pokračující dál již jen jako samostatná. Břevno má nátěr střídavě červenými a bílými pruhy dlouhými 500 mm. Pro jeho zvýraznění za snížené viditelnosti se na něm nacházejí tři břevnové svítilny s červeným světlem, svítícím přerušovaně stejně jako výstražná světla. Přejezdová zabezpečovací zařízení AŽD 71 budou v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat stojan s výstrojí PZZ, kontrolní skříňka, výstražník bez závory v původním i novějším provedení a výstražník se závorou v novějším provedení.