Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2025

termín: sobota 14. června 2025

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

140 let moldavské dráhy

termín: neděle 18. května 2025

Muzejní víkend v turnovském depu 2025

termín: sobota a neděle 14. a 15. června 2025

Přihlášení

Razítka

099.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Prodej kapesních kalendářů CHŽK
na rok 2025 zahájen.


Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Dokončena oprava držáků kladek přístroje z Bečova nad Teplou

V září 2013 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj vzoru 3414 ze železniční stanice Bečov nad Teplou. V následujících deseti letech jsme vyvinuli značné úsilí směřující k sehnání chybějících dílů a současně probíhalo zpracování projektové dokumentace rekonstrukce, na níž se kromě našich členů podílelo i několik významných odborníků z oboru zabezpečovací techniky i historiků. V den desátého výročí převzetí přístroje 24. září 2023 započala jeho generální oprava. V první etapě trvající 18 měsíců jsme zrekonstruovali pět jednoduchých a pět dvojitých držáků odchylných kladek přístroje. Jeden chybějící dvojitý držák musel být vyroben zcela nový. Na přiložené fotografii je vlevo originální držák a vpravo novodobá replika. Od 1. dubna 2025 zahajujeme druhou etapu generální opravy, která bude zaměřena na stojan přístroje.

Rekonstrukci přístroje můžete sledovat v galerii na naší facebokové stránce.

 

 

Změna sídla spolku

Všechny změny schválené na členské schůzi Chornického železničního klubu konané v sobotu 14. prosince 2024 akceptoval Krajský soud v Hradci Králové svým rozhodnutím Fj 12236/2025/KSHK vydaným 26. února 2025. Toto usnesení nabylo právní moci 15. března 2025. V následující pracovní den, tedy v pondělí 17. března 2025, došlo ke změně dotčených zápisů ve spolkovém rejstříku. Tím došlo k potvrzení mandátu členů nového výboru spolku zvoleného pro období 2025–2029 i platnosti nových stanov CHŽK, včetně změny sídla spolku. Předsedou spolku pro výše uvedené funkční období bude Aleš Opatřil, místopředsedou Martin Hanák a jednatelem Marek Říha. Chornický železniční klub nově sídlí na adrese Školní 458, 679 32 Svitávka. Prosíme všechny naše partnery, spolupracovníky a příznivce, aby veškerou korespondenci adresovali na výše uvedenou poštovní adresu.

 

 

Změny v umístění pamětních razítek

Od 15. prosince 2024 došlo současně se začátkem platnosti nového železničního jízdního řádu 2024/25 k zásadní změně koncepce odbavování cestujících v regionální železniční dopravě Jihomoravského kraje. Na základě požadavků objednavatele této dopravy došlo bohužel i k zásadní redukci počtu osobních pokladen provozovaných společností České dráhy. Vzhledem k tomu, že se rozhodnutí o ukončení provozu týkalo i pokladen, v nichž byla veřejnosti k dispozici námi dodaná pamětní razítka, museli jsme provést jejich stažení nebo redislokaci. Pamětní razítka ze stanic Adamov a Rájec-Jestřebí jsme přesunuli do osobní pokladny v Blansku. Pamětní razítka ze stanice Boskovice jsou prozatím stažena do našeho archivu. Stejně postupovaly i České dráhy, které stáhly svá razítka z Bučovic, Ivančic, Kyjova a Zastávky u Brna. Pamětní razítko z Letovic zůstalo po dohodě se zástupcem společnosti Kordis JMK v kontaktním centru, umístěném v bývalé osobní pokladně této stanice. O případném novém umístění stažených pamětních razítek budou probíhat další jednání. Kompletní přehled o umístění všech námi dodaných pamětních razítek naleznete na stránce Pamětní razítka.

 

 

Prudký rozmach automobilismu po druhé světové válce přiměl vedení železnic, aby se vážně zabývalo efektivním zabezpečením železničních přejezdů. Mechanické závory, používané od počátku existence železnic, měly zásadní slabinu v závislosti na lidském činiteli. Převážná většina přejezdů na místních drahách navíc neměla ani ty a byla zabezpečena pouze výstražnými kříži. Jen ve velmi omezené míře se na síti ČSD vyskytovala samočinná zařízení systému Fryba, dodávaná v meziválečném období podnikem Vedka. V důsledku poválečného uspořádání politických poměrů v Evropě započala v ČSR na počátku padesátých let výstavba přejezdových zařízení sovětského vzoru. Robustní výstražníky v provedení se závorou nebo bez závory, nejprve dovážené ze SSSR a následně vyráběné v československé licenci, se však z ekonomických důvodů objevovaly především na hlavních tratích. Pro lokálky, na nichž stále převažovaly výstražné kříže, začal ve druhé polovině padesátých let vyvíjet tehdejší Výzkumný ústav dopravní (VÚD) jednoduché, spolehlivé a finančně co nejméně nákladné přejezdové zabezpečovací zařízení. Konstruktéři podniku se svého úkolu zhostili skvěle a jimi vyvinuté zařízení dostalo jako typové označení zkratku názvu jejich podniku – VÚD. Za účelem provozního odzkoušení vyrobil tehdejší národní podnik Elektrosignal Praha tři prototypy. Aktivace dvou z nich proběhla v roce 1959. První byl instalován na železničním přejezdu na pražském Spořilově ležícím na původní a dnes již neexistující trati mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Braník. Druhý se od téhož roku nacházel na železničním přejezdu u zastávky Plotiště nad Labem ležícím v kilometru 2,708 mezi stanicemi Hradec Králové hlavní nádraží a Všestary (dnes P5378). Třetí prototyp začal sloužit v roce 1960 na železničním přejezdu ležícím v kilometru 45,128 mezi stanicemi Luleč a Vyškov na Moravě (dnes P7193). Ještě v průběhu zkušebního provozu proběhla výroba ověřovací série 18 zařízení typu VÚD. Následovalo schválení pro nasazení na síti ČSD a hromadné budování všude tam, kde bylo nutné rychle řešit nepříznivou situaci v zabezpečení přejezdů. V době, kdy od vybudování většiny zařízení VÚD uplynulo 40 let, začala železniční správa provádět jejich rekonstrukce nebo je nahrazovat novějšími systémy. Z tohoto vývoje vyplynulo nebezpečí, že by v budoucnu mohl vzniknout zásadní problém při pořizování původního a pozdějšími úpravami nedotčeného zařízení do muzejní expozice. V říjnu 2013 odkoupil proto náš spolek od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Jihlava kompletní zařízení typu VÚD z přejezdu P5263 nacházejícího se v kilometru 8,796 mezi stanicemi Havlíčkův Brod a Rozsochatec. Pocházelo z roku 1964 a vykazovalo překvapivou zachovalost. Výstražníky původního provedení měly již sice doplněnou pozitivní signalizaci, ovšem stále se na nich nacházely kryty pro mechanismus poruchových štítů. V muzejní expozici proto předpokládáme jejich uvedení do původního stavu z doby těsně po dodání z výroby. Pro komplexní prezentaci tohoto typu zařízení nám však nadále chybělo novější provedení výstražníku, dodávané po roce 1968. Z tohoto důvodu došlo v roce 2017 k dohodě mezi našim spolkem a Správou sdělovací a zabezpečovací techniky Brno, která nám nabídla odprodej výstražníků z přejezdů v železničních stanicích Šebetov a Velké Opatovice. Protože o tento materiál je v současné době velký zájem, rozhodli jsme se odkoupit všech šest výstražníků z obou přejezdů. První etapa akce se uskutečnila ve středu 16. srpna 2017, kdy došlo k náhradě dvou výstražníků PZZ typu VÚD na přejezdu P6961 v kilometru 18,319 v železniční stanici Šebetov. V sousední stanici Velké Opatovice na přejezdu P6950 v kilometru 11,234 proběhla náhrada v úterý 29. srpna 2017. Jeden výstražník se stane součástí muzejní expozice CHŽK, zatímco ostatní zamířily k našim kolegům z Poličky, Zdic nebo Kyšic u Plzně.

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák