Připravujeme

180 let tratě Břeclav–Brno

termín: sobota 11. května 2019

170 let spojovací dráhy Brno–Česká Třebová

termín: sobota 1. června 2019

Přihlášení

Razítka

100.jpg

Ediční činnost

2015-04_Pohlednice_433.001.jpg

Odjezd!

Časopis Dráha 05/2017

2017 012017 02Během téměř dvou století existence našich železnic došlo k převratnému rozvoji techniky i zásadním dějinným zvratům. Tyto dva faktory se spolu s mnoha dalšími okolnostmi výrazně podepsaly i na způsobu řízení železničního provozu. Zatímco některé zásady, stanovené na samém počátku provozování tohoto druhu dopravy, zmizely v propadlišti dějin, jiné kupodivu stále platí. Pravděpodobně největší stálicí je pravidlo, že ze stanice obsazené výpravčím nesmí odjet žádný vlak bez řádné výpravy. Za tu se považuje i výprava vlaku provedená prostřednictvím hlavního návěstidla. Kromě tohoto způsobu uvádějí předpisy další možnosti výpravy vlaku. V mimořádných případech ji lze provést například telekomunikačním zařízením, popřípadě písemným nebo ústním rozkazem. Nejznámějším způsobem je však výprava návěstí Odjezd dávaná pomocí výpravky. Tato návěstní pomůcka však nedoprovází železnici od jejich počátků. Od jejího zavedení do provozu uplynulo letos teprve 85 let.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela