Železniční trať Brno–Blansko
reportáž z televizního cyklu Toulavá kamera
Česká republika 2018, délka 5 minut
režie Pavel Horký
natáčení proběhlo 18. května 2018 na trati Brno–Blansko
Reportáž „Železniční trať Brno–Blansko“ z televizního cyklu Toulavá kamera
Projektu České televize nazvanému Toulavá kamera předpovídali skeptici maximálně dva až tři roky. Předpokládali, že televizní cyklus, mapující pouze zajímavosti České republiky, brzy vyčerpá všechna témata a zanikne. Naše země má však stále co nabídnout, a tak se pravidelná mozaika zajímavostí z regionů a inspirujících tipů na trávení volného času objevuje na obrazovkách každý týden již téměř patnáct let a počet odvysílaných pořadů dosáhne brzy tisícovky. V květnu 2018 oslovil jeden ze štábů připravujících tento pořad i náš spolek s prosbou o spolupráci při tvorbě reportáže věnované železniční trati Brno–Česká Třebová, konkrétně úseku mezi Brnem a Blanskem. Stavebně velmi náročná část spojovací dráhy, jejímž úkolem bylo zkrátit cestování mezi Vídní a Prahou, vznikla i přes to, že náklady na její vybudování vysoce přesahovaly rozpočet ostatních zvažovaných variant vedení tratě. Evropské rozvodí Dunaj-Labe totiž překonávala na nejnižším bodě ze všech navrhovaných možností. V tomto krátkém úseku, procházejícím oblastí Moravského Krasu a nazývaném kdysi Moravské Švýcarsko, projížděly po dokončení stavby vlaky deseti tunely a po dvaačtyřiceti mostech. Oblast se tak stala oblíbeným cílem víkendových výletů obyvatel města Brna v době vzniku turismu v závěru devatenáctého století. Do reportáže pořadu Toulavá kamera si ji tvůrci vyhlédli patrně proto, že jde i dnes o velmi populární a atraktivní destinaci, která se těší velkému zájmu turistů. Natáčení filmových záběrů pro reportáž proběhlo v pátek 18. května 2018 a na vzniku reportáže spolupracovali kromě členů našeho spolku i zástupci Správy železniční dopravní cesty a Českých drah. Díky pochopení národního dopravce tak vznikly zajímavé záběry ze stanoviště strojvedoucího jednoho z projíždějících vlaků. Úkolem členů našeho spolku byla koordinace s výpravčími v Adamově a Blansku při filmování vlaků projíždějících jednotlivými tunely v úseku mezi těmito stanicemi i nalezení správného okamžiku s menším provozem, vhodného pro rozhovor redaktora pořadu s naším zástupcem přímo v terénu. Do reportáže jsme také zajistili několik historických fotografií a pohlednic, pocházejících z archivu CHŽK i soukromých sbírek našich členů. Každý díl televizního cyklu obsahuje obvykle pět až šest reportáží, proto se musely všechny potřebné informace i obrazový materiál vejít do pouhých pěti minut. Při výběru z námi poskytnutých informací došlo bohužel ke vzniku nepřesnosti, která v pořadu zazněla. Po dokončení trati a jejímu předání veřejnosti 1. ledna 1849 zajišťovala na základě dohody se státem coby vlastníkem provoz soukromá společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB). Pronájem provozu se však nesl ve znamení mnoha neshod mezi vedením KFNB a generálním ředitelstvím státních drah. Již po čtyřech měsících proto stát smlouvu vypověděl a od 1. května 1849 zahájil provoz ve vlastní režii. Tato skutečnost tvůrce reportáže zaujala natolik, že ji chtěli zařadit i do komentáře. Krátká stopáž to však neumožnila a následná redukce textu způsobila, že v úvodním slově před reportáží i v jejím komentáři zaznělo, že KFNB trať Brno–Česká Třebová vybudovala. Tato chyba, kterou většina diváků ani nezaznamenala, však vůbec nesnížila kvalitu reportáže, odvysílané v neděli 27. května 2018.
Pořad si můžete přehrát zde:
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126666764-toulava-kamera/218562221500021/obsah/622903-zeleznicni-trat-brno-blansko