Trať Břeclav–Staré Město
televizní dokument z cyklu „Jihomoravské železniční tratě a nádraží“ (3. díl)
Česká republika 2010, délka 10 minut
režie Kamil Horký
Natáčení proběhlo 7. dubna 2010 na trati Břeclav–Staré Město u Uherského Hradiště.
Dokumentární cyklus „Jihomoravské železniční tratě a nádraží“
Zajímavým projektem soukromé televizní stanice Brněnská televize (BTV) byl dokumentární cyklus „Jihomoravské železniční tratě a nádraží“, realizovaný v průběhu první poloviny roku 2010. Jednotlivé díly pořadu se věnují deseti železničním tratím, nacházejícím se na území Jihomoravského kraje. Skutečnost, že jsou jednotlivé díly ve většině případů ukončeny v místě, kde příslušná trať překračuje hranici tohoto regionu, případně krátce za ní, je z železničního hlediska sice poněkud nezvyklá, ale kvalitu cyklu nijak nesnižuje. V pořadu jsou zastoupeny jsou nejen hlavní železniční koridory, ale také vybrané regionální tratě. Každým dílem provází diváky železniční historik, který má se popisovanou tratí zabývá nebo o ní již zpracoval nějaké dílo. V pořadu tak vystupují například Zdeněk Hájek, Ing. Alan Butschek nebo Ing. Mojmír Krejčiřík. Ke spolupráci na čtvrtém dílu pojednávajícím o železniční trati v úseku Brno–Letovice byl přizván i náš spolek. Tvůrci pořadu měli zájem o popis leteckého útoku na nádraží ve Skalici nad Svitavou, k němuž došlo na samém sklonku druhé světové války 1. dubna 1945, a o komentář k vývoji způsobu zabezpečení jízd vlaků na trati. V prvním případě byla příslušná část pořadu natočena před skalickou vodárnou, v jejíž stěně jsou dodnes patrné stopy po náletu. Část týkající se zabezpečovacího a sdělovacího zařízení se realizovala v našem depozitáři a do filmu se tak dostal řídící přístroj ze stanice Adamov, hradlová skříň stavědla 3 ze stanice Rájec-Jestřebí a tehdy stále ještě nedokončený hradlový přístroj z hradla Svitavy-Lány. Sdělovací zařízení zastoupil barvopisný telegrafní přístroj systému Morse, hlavní hodiny IBM, telefonní přístroj vzor 1909 nebo kancelářský zvonkový přístroj. O měsíc později jsme nás tvůrci pořadu oslovili znovu. Důvodem bylo onemocnění pana Krejčiříka, který měl komentovat třetí díl pořadu pojednávající o železniční trati z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Na postu průvodce touto částí jej tak nahradil zástupce našeho spolku. Všech deset dílů dokumentárního cyklu „Jihomoravské železniční tratě a nádraží“ uvedla Brněnská televize ve druhé polovině roku 2010.