Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Slavnostní otevření železničního muzea ve Stupně

termín: sobota 7. září 2024

Dny evropského dědictví v Jaroměři

termín: sobota 14. a neděle 15. září 2024

Přihlášení

Razítka

115.jpg

Ediční činnost

2015-07_Pohlednice_464.202.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Loučení

Příběh z televizního seriálu „Černí Baroni“ (7. díl)
Česká republika 2003, délka 50 minut
režie Juraj Herz
Natáčení železničních scén proběhlo 14. června 2002 ve stanici Lednice.

Televizní seriál „Černí baroni“

Ihned po změně politických poměrů v roce 1989 vzniklo několik znamenitých filmů. Jedním z nejlepším se stal celovečerní snímek „Černí Baroni“ realizovaný v roce 1992 podle literární předlohy Miroslava Švandrlíka. Autor námětu popsal ve svých knihách život u Pomocných technických praporů. K těmto útvarům byli v neradostných padesátých létech přidělováni vojáci, k nimž neměla strana a vláda důvěru. Při četbě příběhů nebo sledování filmu vyniká neskutečným způsobem absurdita života v tehdejší Československé lidové armádě i naprostá tupost některých jejich důstojníků. Císařské vojsko z Haškova Dobrého vojáka Švejka je v porovnání s popisovanou dobou spořádanou a dokonale fungující organizací. Rozdíl mezi oběma díly je však mnohem větší. Zatímco příběhy o Švejkovi jsou smyšlenou parodií, v Černých baronech popisuje autor své osobní zážitky a realitu. Přesně deset let po natočení filmu Černí baroni začalo brněnské studio České televize pracovat na stejnojmenném seriálu. Cílem projektu nebylo překonání filmu z roku 1992 ani jeho doplnění. V projektu rozděleném do jedenácti dílů tak nevystupuje žádný herec z původního filmu. I děj jednotlivých epizod vychází v naprosté většině z příběhů a událostí literární předlohy, které nebyly v roce 1992 použity. Scénář k seriálu, k jehož tvorbě byl přizván i náš spolek, napsal Martin Bezouška a jeho režírování se ujal Juraj Herz. Železnice se poprvé objeví v sedmém díle s názvem „Loučení“. Situace, kdy poblíž sídla posádky vykolejí nákladní vlak, dojde k poškození kotlového vozu loženého vínem a vojáci se obětavě vrhnou do „záchrany“ vzácného substrátu vytékajícího do kolejiště, je čtenářům knih důvěrně známá. Filmový štáb si při realizaci této zápletky potrpěl na dokonalost. Ve stanici Lednice se tak 14. června 2002 objevil motorový vůz řady M131.1 s přívěsným vozem, služební vůz řady Daa-k, starý kotlový vůz ČSD a dva členové našeho spolku ve stejnokrojích vzor 1954. Ti představovali vlakvedoucího a průvodčího motorového vlaku. Z našeho depozitáře jsme dále zapůjčili také blůzu a čapku pro strojvedoucího DKV Brno. S naší pomocí byl vystrojen také představitel výpravčího Erik Pardus. Pravděpodobně nejneobvyklejším vozidlem dodaným na filmování Českými drahami se stal kolejový jeřáb, který před celou akcí naaranžoval nehodu cisternového vozu a po filmování jej opět vrátil na koleje. Náročné noční natáčení železničních scén sedmého dílu skončilo až druhý den ráno. Hned v následujícím osmém díle seriálu s názvem „Slavnostní uvítání“ vstoupí železnice opět do příběhů vojáků s černými výložkami. V této epizodě se posádka připravuje na příjezd zvláštního vlaku s nově povolanými branci. Mezi natáčením obou po sobě jdoucích dílů však uběhl celý rok. Na výpravní budově stanice Lednice se tak 11. července 2003 opět objevil nápis Nepomuk. České dráhy dodaly tentokrát zvláštní vlak sestavený z parní lokomotivy 354.1217, služebního vozu a čtyř osobních vozů bývalé řady Ce (Baa). CHŽK zajistil jeho posádku, konkrétně vlakvedoucího, manipulanta a průvodčího. Erik Pardus se s naší pomocí stal opět výpravčím a ihned po setmění zahájil filmový štáb natáčení scény příjezdu vlaku. Pro účely filmování, které tentokrát skončilo krátce po půlnoci, jsme navíc dodali i autentickou noční výpravku pro výpravčího a dámský stejnokroj vzor 1954 pro jednu z představitelek vedlejších rolí Moniku Kobrovou. Seriál „Černí baroni“ uvedla Česká televize v závěru roku 2003.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela