Podzimní návrat (Fthinoporini epistrofi)
celovečerní drama
Česká republika / Řecko 2001, délka 114 minut
režie Georgis Agathonikiadis
Natáčení železničních scén proběhlo 2. října 2000 ve stanicích Nedvědice a Brno hl. n.
Film „Podzimní návrat“
(Fthinoporini epistrofi)
Historické události mnohdy fatálním způsobem ovlivní lidské osudy. Stalo se tak i v případě řecké občanské války, probíhající ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století. Více než 3000 dětských uprchlíků z této země nalezlo v květnu roku 1948 azyl v tehdejším Československu a mnozí z nich zůstali ve své nové vlasti dodnes. Jedním tehdejších azylantů je Georgis Agathonikiadis, který vystudoval pražskou FAMU a stal se uznávaným řeckým režisérem. V roce 2000 začal v česko-řecké koprodukci realizovat film „Podzimní návrat“. Snímek inspirovaný jeho vlastním osudem lze chápat mimo jiné i jako poděkování zemi, v níž našel druhý domov. Příběh filmu je prostý. Režisér Stavros se po letech vrací do země a míst svého dětství, aby převezl ostatky svých prarodičů, kteří ho vychovali a v nuceném exilu zemřeli, do Řecka. Návrat do důvěrně známých míst v něm vyvolá intenzivní vzpomínky na dětství. Nejprve byl umístěn v internátu a teprve dědeček s babičkou, kteří se usadili v Brně, mu dokázali nahradit ztracené rodinné zázemí. On jim naopak byl prostředníkem s neznámou středoevropskou zemí a jejími lidmi. Příběh je také působivou evokací neblaze proslulých padesátých let tak, jak je viděly klukovské oči. Hlavní roli filmu ztvárnil Jiří Bartoška a známými herci byly obsazeny i některé vedlejší role. Železniční scény filmu se natáčely 2. října 2000 ve stanici Nedvědice (filmový název Veselíčko na Moravě) a na hlavním nádraží v Brně. Nedvědická stanice nebyla vybrána náhodně. Režisér chtěl postavit do protikladu zalesněné údolí, nad nímž se tyčí majestátní hrad Pernštejn a vyprahlé skalnaté řecké hory. Pro účely natáčení vystavilo DKV Brno parní lokomotivu 354.1217 a soupravu šesti vozů bývalé řady Ce (Baa). Náš spolek zajistil výpravčího v dobové uniformě ČSD vzor 1954, čapky a blůzy téhož vzoru pro výhybkáře (ve filmu jede naprosto nepředpisově na jízdním kole) i pro představitele průvodčího vlaku. Strojvedoucím vlaku byl známý železniční historik a brněnský strojvedoucí Zdeněk Hájek, který pro účely filmování našel i svůj originální baret, pocházející ještě z dob parního provozu. Příjezd vlaku do stanice se točil několikrát, dokud nebyl režisér spokojen. Štáb pokračoval realizací scén nástupu hlavního hrdiny do soupravy i z jeho jízdy vlakem. V závěru byl natočen i odjezd vlaku ze stanice, ten však nebyl ve filmu použit. Souprava vlaku odjela následně do stanice Brno hlavní nádraží. Filmový štáb se přesunul do prostoru nástupišť této stanice a v nočních hodinách natočil ještě jednu scénu. Film „Podzimní návrat“ měl premiéru v roce 2001.