Pamětní razítka pro nostalgickou sezonu 2021
- Podrobnosti
- Vytvořeno: 18. 5. 2021 13:38
Ani nostalgická sezona 2021 nebude ochuzena o pamětní razítka, která jsme navrhli a realizovali ve spolupráci s dalšími subjekty. Všechna již byla vyrobena a jsou připravena k vyzvednutí pro budoucí majitele. V nejbližších dnech tak zamíří do Bezdružic, Brna, Kyjova, Lužné u Rakovníka, Olomouce nebo Úvalna. Jejich otisky bude možné získat na nostalgických akcích, v dohodnutých pokladnách ČD i na dalších místech. Náhledy a plánované umístění nových razítek budeme doplňovat postupně vždy po předání příslušného razítka do sekce Pamětní razítka roku 2021.











Ve čtvrtek 13. května 2021 byli zástupci našeho spolku pozváni na slavnostní předání zrekonstruovaného motorového vozu M 290.002 známého pod názvem Slovenská strela. V roce 1936 dodaly závody Tatra dva vozy této řady tehdejším ČSD, které je nasadily na prestižní rychlý spoj Prahy a Bratislavy. První vyrobený vůz M 290.001 v roce 1960 vyhořel a byl následně zlikvidován. Vůz M 290.002 převzalo po jeho vyřazení z provozu Technické muzeum Tatry, které jej umístilo ve svém areálu. Náročná rekonstrukce zahájená v září 2018 trvala téměř tři roky a podílelo se na ní velké množství špičkových odborníků z různých oborů. Završením rekonstrukce se stala jízda z Přerova do Kopřivnice zakončená slavnostním předáním zástupcům majitele. Z akce připravujeme
V závěru dubna 2021 převzali naši členové mechanický stavědlový přístroj z bývalé vlečky Škrobárny, která odbočovala v kilometru 68,405 mezi stanicemi Horní Cerekev a Batelov. Zařízení zřízené v roce 1929 dosloužilo v listopadu 2008 a zůstalo zapomenuto v chátrajícím stavědle vlečky. Při prohlídkách již nepotřebných objektů nacházejících se ve výše uvedeném traťovém úseku je objevili zaměstnanci Správy železnic a nabídli je našemu připravovanému muzeu. Podmínkou převzetí bylo provedení demontáže ve vlastní režii. Přístroj vlečky plánujeme opravit a zprovoznit, podstatný problém však představují chybějící díly. Informace o nově získaném přístroji zařadíme samozřejmě do prezentace exponátů v sekci Muzeum.
Zásadní přeměna stránky
Ve stínu hlavní činnosti Chornického železničního klubu, kterou je organizování jízd zvláštních vlaků, různých historických akcí a výstav nebo navrhování a dodávání pamětních razítek, je příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Od poloviny devadesátých let dvacátého století proto shromažďujeme a renovujeme exponáty budoucího muzea. Tato činnost je samozřejmě finančně náročná, což je způsobeno nutností logisticky zajistit demontáž, přepravu, skladování i následnou opravu budoucích exponátů. Potřebné prostředky jsme až do roku 2019 získávali od sponzorů a z naší další činnosti. Nákaza Covid-19 a z ní plynoucí omezující i následná úsporná opatření nás o všechny tyto příjmy připravily. Z tohoto důvodu jsme ve spolupráci s portálem Donio připravili projekt, ve kterém mohou zájemci z řad příznivců železnice i široké veřejnosti naši muzejní činnost finančně podpořit. Účelem sbírky je zabránit tomu, aby mnohdy unikátní a důmyslná zařízení zmizela v nenávratnu. Tito němí svědci důmyslu a fortelu našich předků by měli zůstat zachováni budoucím generacím, a to nejlépe ve veřejně přístupné muzejní expozici. Pomozte nám prosím a my to dokážeme.