150 let železnice na Krnovsku
termín: sobota 1. a neděle 2. října 2022
kód akce: 08-175
pořadatel: České dráhy, a. s.
místo konání: traťový úsek Opava východ–Krnov–Jindřichov ve Slezsku, Krnov–Bruntál
vozidla: 423.009 + Daa + 3 Ce + Ci + Ar + 3 Ce + Dsd + T 478.1004
období: třicátá dvacátého století
razítko: 11-141
O víkendu 1. a 2. října 2022 proběhly velké oslavy 150. výročí zahájení provozu na železniční trati z Olomouce do Krnova a Opavy. Tuto významnou spojnici střední Moravy s tehdejším rakouským Slezskem napojenou na dvou místech na síť pruských drah vybudovala a v roce 1872 zprovoznila společnost Moravskoslezská ústřední dráha (Mährisch-Schlesische Centralbahn, úřední zkratka MSCB). Hlavním bodem oslav letošního významného výročí se staly samozřejmě jízdy zvláštních vlaků, vedených parní lokomotivou 423.009 z roku 1922. V soupravě sestavené ze sedmi historických vozů bývalé třetí třídy doprovázené personálem ve stejnokrojích ze třicátých let minulého století byl zařazen služební vůz upravený pro přepravu kočárků a bufetový vůz. S takto úctyhodným počtem tažených vozidel proto vypomáhala parnímu stroji historická motorová lokomotiva T 478.1004, řazená z výchozí stanice Opava východ jako postrková. Dalšími historickými vozidly, nasazenými na zvláštní vlaky vypravovanými ze stanice Krnov, byly motorové vozy M 120.417 a M 131.101. Milovníky historických dieselových lokomotiv pravděpodobně nejvíce potěšil zvláštní spěšný vlak vypravený z Olomouce, sestavený z historických čtyřosých rychlíkových vozů a vedený strojem 749.250-7. V rámci oslav připravili její pořadatelé velmi bohatý doprovodný program, zahrnující výstavu železničních vozidel nebo modelových kolejišť, koncert dechové hudby, výstavu autoveteránu, ukázku práce hasičské techniky nebo akce související se 150. výročím vzniku společnosti Krnovské opravny a strojírny. Součástí oslav se stal i návrat opravené parní lokomotivy 200.003 z roku 1955 na podstavec u krnovského nádraží. Chornický železniční klub dodal na akci pamětní razítko ke kulatému výročí zahájení provozu a zajistil vlakový personál v dobových stejnokrojích ve všech zvláštních vlacích vedených parní lokomotivou. Obsazenost většiny mimořádných spojů dosahovala maxima jejich kapacity, na což mělo pravděpodobně vliv i mimořádně příznivé počasí. O dění na akci velmi pozitivně referovala místní média, a tak nezbývá než věřit, že všichni její návštěvníci odcházeli domů spokojeni.