Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 21. dubna 2019

Brno – město uprostřed Evropy 2019

termín: neděle 16. června 2019

Přihlášení

Razítka

006.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Brněnský Den železnice 2018

termín: sobota 29. září 2018
kód akce: 08-158
pořadatel: České dráhy, a. s. – ROC Brno
místo konání: traťový úsek Brno hlavní nádraží–Skalice nad Svitavou–Boskovice
vozidla: T 478.1001 + 2 Ce + Ar + 3 Ce + Dsd
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

Druhá polovina měsíce září je na českých kolejích neodmyslitelně spojena se Dnem železnice. Většina příznivců kolejové dopravy se těší především na velký oficiální Národní den železnice, který je posledních osm let hlavní událostí nostalgické sezony. V letošním roce jej České dráhy uspořádaly 22. září v Českých Budějovicích. Ve stejný den nebo v průběhu následujícího víkendu proběhlo na mnoha místech naší republiky i několik menších regionálních akcí podobného charakteru. Členové našeho spolku se v předchozích devíti letech podíleli na organizování jízdy zvláštního vlaku z Brna do Zastávky u Brna, kterou pořádalo Regionální obchodní centrum Českých drah v Brně. Na podzim 2018 však vypravení tohoto mimořádného spoje znemožnily stavební práce probíhající v brněnském železničním uzlu a jeho okolí. Z tohoto důvodu se pořadatelé akce rozhodli vypravit letošní zvláštní vlak nazvaný „Den železnice“ do Boskovic. Předpokládali, že cílem většiny jeho cestujících se stanou boskovické Husí slavnosti nebo památky. Náš spolek byl proto požádán o dodání vlakového personálu v historických stejnokrojích na sobotu 29. září 2018. Pro navození atmosféry třicátých let dvacátého století jsme dohodli i účast dvou členů Klubu policejní historie Brno v uniformách prvorepublikového četnictva. Historická atmosféra akce však vzala za své v důsledku technické závady, která vyřadila z provozu plánovanou parní lokomotivu 433.001. Pořadatelé akce řešili vzniklý problém nasazením motorové lokomotivy T 478.1001. Toto rozhodnutí sice potěšilo příznivce tohoto legendárního stroje, ale velmi zklamalo většinu cestujících zvláštního vlaku. Krátký časový úsek mezi zjištěním závady a termínem konání akce neumožnil již našemu personálu provést přestrojení do novějších uniforem ČSD vzor 1954, které by dobově odpovídaly vzhledu vlakové soupravy. Výrazně větší komplikace však nastaly při dopolední jízdě mimořádného spoje z Brna do Boskovic. Způsobilo je střetnutí pravidelného vlaku dopravce Regiojet s automobilem, který uvízl na železničním přejezdu mezi zastávkou Doubravice nad Svitavou a stanicí Skalice nad Svitavou. Mimořádná událost zcela zastavila dopravu v úseku Rájec-Jestřebí–Skalice nad Svitavou a teprve po souhlasu velitele zásahu mohly vlaky jezdit po jedné ze dvou traťových kolejí. Zvláštní vlak dojel z tohoto důvodu do své cílové stanice opožděn o více než dvě hodiny, přičemž odvezl i cestující z pravidelného spoje Brno–Letovice, který musel být mimořádně ukončen ve stanici Rájec-Jestřebí. Většina účastníků akce měla naštěstí pro tuto nemilou situaci pochopení a i přes vzniklé zpoždění nakonec stihla toužebně očekávanou husí pečínku v některé z boskovických restaurací. Zpáteční jízda zvláštního vlaku proběhla již podle plánu a bez komplikací.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela