Den Zlínského kraje 2018
termín: sobota 22. září 2018
kód akce: 08-157
pořadatel: České dráhy, a. s. – ROC Zlín
místo konání: traťový úsek Bystřice pod Hostýnem–Hulín–Zlín střed–Vizovice
vozidla: T 466.0007 + Dsd + Be + Ce + Be + 2 Ce + Be
období: šedesátá léta dvacátého století
razítko: –
V sobotu 22. září 2018 se uskutečnil již osmý ročník Dne Zlínského kraje. Krajské město Zlín se tak opět stalo centrem bohatého kulturního, poznávacího i zábavného programu, v rámci něhož ožil především Baťův mrakodrap, který je sídlem zastupitelstva Zlínského kraje. V jeho prostorách měli návštěvníci možnost prohlídky slavné kanceláře ve výtahu a mohli se setkat s osobnostmi veřejného života. Doprovodný program akce zahrnoval koncerty, ukázky činnosti integrovaného záchranného systému, výstavu moderní i historické hasičské techniky, prezentaci nazvanou „Den řemesel“ nebo ochutnávku a prodej místních specialit. Velmi oblíbenou součástí této akce jsou nepochybně také jízdy zvláštních vlaků, které si Zlínský kraj objednává u Českých drah. Jejich zástupce nás i v letošním roce požádal o dodání vlakového personálu v historických uniformách a zajištění prodeje upomínkových předmětů se železniční tématikou. Přípravu akce však velmi zkomplikovaly rekonstrukční práce probíhající na trati mezi stanicemi Valašské Meziříčí a Kunovice-Loučka. Nepřetržitá výluka traťové koleje v tomto úseku znemožnila jízdu zvláštního vlaku z jeho obvyklé výchozí stanice. Pořadatelé proto rozhodili, že mimořádný spoj bude vypraven z nádraží v Bystřici pod Hostýnem. Výluková činnost, probíhající na dalších tratích v okolí Valašského Meziříčí, však měla za následek také velmi problematický návoz soupravy historických vozů a parní lokomotivy 433.002 do výchozí stanice. To nakonec vedlo k rozhodnutí nasadit na zvláštní vlak historickou motorovou lokomotivu T 466.1007. Členové našeho vlakového personálu se tak stejně jako v případě letošních Slavností Pernštejnského panství museli přestrojit do novějších stejnokrojů ČSD vzor 1954. K tomuto kroku jsme se rozhodli i přesto, že v době výroby lokomotivy T 466.1007 se tyto uniformy již několik let nepoužívaly. V 08.36 hodin vyjel zvláštní vlak z Bystřice pod Hostýnem a po tradiční trase přes Hulín a Otrokovice i s nezbytnou zajížďkou do Kroměříže pokračoval do krajského města. Zájem veřejnosti značně poznamenala absence parní lokomotivy v čele vlaku a větší zájem o svezení jsme proto zaznamenali až v úsecích mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi. I přesto počet se přepravených cestujících proti předchozím ročníkům Dne Zlínského kraje dramaticky propadl. Nezbývá proto než doufat, že v příštím roce již konání této akce žádná výluka nezkomplikuje.