Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

062.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Železnice dětem

termín: sobota 6. května 2017
kód akce: 08-143
pořadatel: Jindřichohradecké místní dráhy, a. s.
místo konání: traťové úseky Jindřichův Hradec–Nová Bystřice a Jindřichův Hradec–Lovětín
vozidla: U 37.002 + Z/ú2029 + BCi/ú 244+ Ci/ú319 + Ci/s321 + Ci/ú360(bufet) + Ca/ú550+ Z/ú2068
               T 47.05 + Ca/ú350 + Ci/ú351 + Ba/ú477
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

Na území České republiky jsou v současné době tři železniční tratě s úzkým rozchodem, na nichž je provozována pravidelná veřejná železniční doprava. Zatímco lokálka z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy je majetkem státu a vlaky na ní provozují České dráhy, zbývající dvě úzkorozchodné tratě jsou soukromé. V roce 1897 došlo k dokončení a zprovoznění 33 km dlouhé tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Měla rozchod 760 mm, jejím vlastníkem byla akciová společnost a provoz na ní zajišťovaly rakouské státní dráhy. Druhá trať je v provozu od roku 1906, má také rozchod 760 mm, délku 46 km a vede do Obrataně. U jejího vzniku stála sice jiná soukromá společnost, ale i v tomto případě byl provoz svěřen rakouským státním drahám. Situace se nezměnila ani po rozpadu monarchie a vzniku Československa v roce 1918. Jen provoz nově zajišťovaly ČSD a obě tratě zůstaly soukromé až do roku 1925, kdy došlo k jejich postátnění. Ve druhé polovině dvacátého století však začal jejich existenci ohrožovat rozvoj silniční dopravy. Neustále se opakující návrhy ukončení provozu a likvidaci obou lokálek ukončila až jejich privatizace v roce 1998. Tehdy je převzal soukromý podnik Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. (JHMD). Následovaly velké investice do infrastruktury a opravy budov i vozidel. Kromě pravidelné dopravy začal nový majitel na obou tratích provozovat velmi populární jízdy mimořádných vlaků, vedených historickými vozidly. Po celou dobu existence společnosti si JHMD obsazovaly zvláštní vlaky svým vlastním personálem. Na podzim 2016 kontaktoval její zástupce náš spolek s dotazem, zda by bylo možné zajištění vlakového personálu v dobových uniformách na některé z akcí, plánovaných na sezonu 2017. Nakonec se podařilo dohodnout vhodný termín a naše premiéra na úzkém rozchodu se uskutečnila v sobotu 6. května 2017. Na tento den připravily JHMD ve spolupráci s Českými drahami, Správou železniční dopravní cesty a dalšími partnery akci nazvanou Železnice dětem. Ta navázala na předchozí ročníky podobné akce pořádané vždy počátkem června pod názvem Den dětí s párou. Nové pojetí akce a především její termín, přesunutý na začátek května, ji umožnil spojit se zahájením sezóny parních vlaků 2018. V areálu obou jindřichohradeckých nádraží byl připraven pestrý kulturní program. Nejmenší děti se mohly do sytosti vydovádět na dvou skákacích hradech, zatímco větší vyzkoušet jízdu na drezínách, zahradní železnici nebo shetlandských ponících. Program zahrnoval i ukázky vojenské, policejní a hasičské techniky nebo předvedení činnosti statického parního stroje. Zájemci o železniční techniku mohli navštívit přilehlé lokomotivní depo. Program zpestřila i taneční, hudební a filmová představení. Hlavním bodem programu se samozřejmě staly jízdy zvláštních vlaků. První odvezla v 10.00 hodin historická motorová lokomotiva T 47.05 a jeho cílem byla stanice Lovětín, ležící na trati do Obrataně. V lovětínském depu si mohli cestující prohlédnout parní i motorové lokomotivy. Mimořádný spoj, jehož krátká trasa vyhovovala především návštěvníkům s nejmenšími dětmi, zavítal do Lovětína hned dvakrát, neboť jeden pár vlaků byl vypraven dopoledne a druhý odpoledne. Největšímu zájmu veřejnosti se těšil tradičně zvláštní vlak vedený parní lokomotivou U 37.002. V 10.44 vyjel na trať do Nové Bystřice a většina míst v jeho soupravě byla vyprodána nebo rezervována již několik dnů před odjezdem. Na trati vedoucí malebnou krajinou se nachází velké množství zajímavých míst, například známá zastávka Kaproun. Ve stanici Kunžak-Lomy, kde proběhlo křižování s pravidelným osobním vlakem, měli cestující možnost shlédnout malou muzejní expozici nazvanou Zajištění traťového provozu. Zcela nové muzeum úzkorozchodné železnice z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, která letos v září oslaví 120. výročí zahájení provozu, zřídily JHMD v suterénu výpravní budovy konečné stanice této dráhy. Nezbývá tedy než doufat, že se všichni návštěvníci akce vraceli domů spokojeni a že spolupráce navázaná mezi našim spolkem a JHMD bude pokračovat i v následujících letech.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela