130 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun
termín: 23. května 2015
kód akce: 08-125
pořadatel: Chornický železniční klub, z. s.
místo konání: traťový úsek Ústí nad Orlicí–Lanškroun
vozidla: 423.009 + Ce + Rlm + 2 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-097
Pouhé čtyři kilometry dlouhá místní dráha z Rudoltic v Čechách do Lanškrouna byla vystavěna za účelem přímého připojení města Lanškroun a v něm se rodícího průmyslu s železniční sítí. Od roku 1845, kdy byl zahájen provoz na Olomoucko-pražské dráze, využívali totiž obyvatelé města stanici Žichlínek, případně zastávku Rudoltice. Na počátku osmdesátých let devatenáctého století však již přestávala několik kilometrů vzdálená železnice vyhovovat a zástupci města začali vyjednávat se společností Státní dráha (StEG), která provozovala trať z Olomouce do České Třebové, o vybudování místní dráhy do Lanškrouna. V roce 1882 došlo ke sjednání podmínek, za kterých StEG vybuduje a bude provozovat místní dráhu z Rudoltic do Lanškrouna. 15. ledna 1884 vstoupila v platnost koncesní listina pro stavbu místní dráhy, ovšem vlastní stavební práce se naplno rozběhly až v září po vydání stavebního povolení. Po dokončení pokládky kolejí následovala výstavba potřebných budov, k níž bylo přikročeno až v roce 1885. Celkové náklady na stavbu trati činily 210 tisíc zlatých. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 1. června 1885 a město Lanškroun získalo od tohoto dne přímé železniční spojení. Oslavy 130. výročí zahájení provozu uspořádal v sobotu 23. května 2015 náš spolek. Při jejich přípravě jsme zužitkovali zkušenosti z předchozích dvou výročí v letech 2005 a 2010. Zvláštní vlaky se tak opět v českotřebovském železničním uzlu rozjely po spojovacích kolejích používaných běžně pouze pro nákladní dopravu, což přilákalo na akci i početnou skupinu železničních nadšenců, libujících si v projíždění podobných tratí. První zvláštní vlak, odjíždějící před osmou hodinou ranní do Ústí nad Orlicí, jel až na odbočku Parník po pražské odjezdové nákladní koleji. Mimořádnými trasami byl veden i hlavní vlak oslav, odjíždějící v 8.28 z Ústí nad Orlicí do Lanškrouna. Z odbočky Parník zamířil po spojovací koleji s magickým číslem 100 přímo do vjezdové skupiny seřaďovacího nádraží a kolem areálu depa kolejových vozidel pokračoval do osobního nádraží, kde do něj nastoupilo velké množství cestujících. I následující jízda z České Třebové vedla po mimořádné trase. Do Třebovice v Čechách dojel zvláštní vlak po olomoucké odjezdové nákladní koleji číslo 200. V čele soupravy historických vozů bývalé třetí třídy, v níž nemohl chybět ani oblíbený bufetový vůz, jela parní lokomotiva 423.009. Přes velmi nepříznivou předpověď přálo naší akci počasí a polední pár vlaků, zavedený mezi Lanškrounem a Rudolticemi, byl plně obsazen. I poslední spoj, odjíždějící ve 13.20 hodin z Lanškrouna, se těšil velkému zájmu veřejnosti a i on jel ze stanice Třebovice v Čechách do České Třebové mimořádnou trasou, tentokrát po olomoucké vjezdové 4. koleji. Akci, na níž nechyběl ani doprovodný kulturní program, nezbytné pamětní razítko nebo prodej upomínkových předmětů, vyhodnotily regionální sdělovací prostředky jako velmi zdařilou.