Brno – město uprostřed Evropy 2014
termín: sobota 21. a neděle 22. června 2014
kód akce: 08-119
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Brno + Kordis JMK, a. s.
místo konání: traťový úseky Brno hlavní nádraží–Blansko (sobota), Brno hlavní nádraží–Kuřim (neděle)
vozidla: 475.101 + 3 Ce + Dsd + 4 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: –
Od 23. května do 22. června 2014 proběhl v jihomoravské metropoli již sedmnáctý ročník festivalu „Brno – město uprostřed Evropy“. Jedná se o tradiční soubor kulturních akcí, z nichž nejznámější je nepochybně mezinárodní soutěžní přehlídka ohňostrojových show. Festival každoročně uzavírá „Víkend dopravní nostalgie“, který proběhl v sobotu 21. a v neděli 22. června. Rok 2014 přinesl v oblasti hromadné dopravy několik významných výročí. Uplynulo 10 let od spuštění Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, 50 let od zřízení lokomotivního depa v brněnských Maloměřicích a 145 let od zahájení provozu městské hromadné dopravy v Brně. Tradiční akce tak doznala rozšíření na oba víkendové dny a výrazného zvýšení počtu nasazených historických tramvají, trolejbusů a autobusů. Chybět nemohly samozřejmě ani zvláštní vlaky vedené parní lokomotivou 475.101. Pořadatel železniční části akce, kterým bylo Krajské centrum osobní dopravy Českých drah v Brně, požádal CHŽK o zajištění dobového vlakového personálu. Naši průvodčí tak prováděli komerční odbavení cestujících ve třech párech zvláštních vlaků zavedených v sobotu v trati Brno–Blansko a ve třech párech zvláštních vlaků zavedených v neděli z Brna do Kuřimi. Obě trasy jsou atraktivní tím, že vedou několika tunely, z čehož jsou nadšené především děti. Sobotní jízdy se těšily velkému zájmu cestujících mířících převážně do Adamova, kde probíhaly velkolepé oslavy padesátého výročí povýšení na město. V sobotu se uskutečnil také den otevřených dveří v maloměřickém depu. Zájemce o prohlídku přepravovala do jeho areálu zbrusu nová elektrická jednotka řady 651 „Regiopanter“, která byla v pátek 20. června 2014 slavnostně představena zástupcům Jihomoravského kraje i veřejnosti. Tato vozidla by měla podle plánu Českých drah postupně nahradit část elektrických jednotek řady 560 brázdících dosud tratě v okolí jihomoravské metropole. Nedělní program se nesl především ve znamení oslav výročí integrované dopravy. Díky spolupráci Dopravního podniku města Brna, společnosti Kordis a ČD měli cestující jedinečnou šanci absolvovat okruh různými historickými dopravními prostředky. Na jednu jízdenku bylo možné cestovat zvláštním vlakem do Kuřimi, která o víkendu stejně jako Adamov slavila padesáté výročí povýšení na město, odtud historickým autobusem do Bystrce, po přestupu na historický trolejbus odjet do Pisárek a poslední část okruhu zpět k hlavnímu nádraží absolvovat historickou tramvají. O okružní jízdenky vydávané oběma směry byl značný zájem a na mnohé cestující se vzhledem k omezené kapacitě dobových dopravních prostředků MHD již nedostalo. I přes tento drobný nedostatek lze akci hodnotit jako velmi zdařilou.