Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Nádražní slavnost v Dubí

termín: sobota 17. srpna 2024

Přihlášení

Razítka

010.jpg

Ediční činnost

2015-06_Pohlednice_475.101.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

100 let Litovelských místních drah

termín: sobota 14. června 2014
kód akce: 08-118
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Olomouc
místo konání: traťový úseky Senice na Hané–Litovel předměstí–Červenka, Litovel předměstí–Mladeč
vozidla: 310.0134, 314.303 + Daa-k + 3 Ce + 2 Ci, M 131.101 + Rlm
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-090

V sobotu 14. června se uskutečnily oslavy stého výročí zahájení provozu na místních drahách Litovel–Senice na Hané a Litovel předměstí–Mladeč. Obě tratě společnosti Místní dráhy Litovel-Cholina-Senice byly dokončeny a zprovozněny 1. srpna 1914. Stalo se tak pouhé čtyři dny po vyhlášení první světové války a zahájení provozu se tak muselo obejít bez do té doby obvyklých slavností. Následující a všem známý běh dějin zapříčinil, že se tyto tratě staly posledními lokálkami, postavenými nejen v závěrečné vlně budování místních drah, ale také v době habsburské monarchie. Zorganizováním oslav významného výročí se chopil osvědčený tým Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Olomouci. Největší překážku představoval nedostatek finančních prostředků, který téměř vždy komplikuje všechny podobné akce. Původní úsporná představa pořadatelů počítala s nasazením parní lokomotivy 314.303 a tří historických osobních vozů bývalé třetí třídy. Všechna vozidla jsou trvale deponovaná v Olomouci, což znamenalo minimalizaci nákladů na jejich návoz a odvoz. Již při konzultacích o návrhu pamětního razítka upozornil zástupce našeho spolku pořadatele na skutečnost, že se dochovala parní lokomotiva 310.0134, která původně patřila jubilující lokálce a pod názvem „Litovel“ zahajovala v roce 1914 provoz. Realizaci velmi lákavé představy, že zvláštní vlak poveze tento stroj, ovšem ohrožovaly vysoké náklady na přepravu lokomotivy z jejího domovského depa v Turnově. Potřebné finance nakonec sehnalo vedení města Litovel, a oslavy tak mohly proběhnout za účasti obou parních lokomotiv. Jejich společné nasazení na soupravu historických vozů umožnilo jízdy zvláštního vlaku na tratích Litovel předměstí–Senice na Hané, Litovel předměstí–Mladeč a Litovel předměstí–Červenka, aniž by musel v obratových stanicích probíhat posun. Pro ctitele motorové trakce jezdil na těchto tratích motorový vůz M 131.101 s bufetovým vozem, který jízdní řád zvláštních vlaků vedených v parní trakci vhodně doplňoval. Kromě stroje „Litovel“ vlastnila místní dráha také lokomotivu „Cholina“, která se ovšem nedochovala. Pro navození dobové atmosféry byly proto tabulky s tímto názvem umístěny na stroj 314.303. Ve stanici Litovel předměstí, která se stala centrem oslav, připravili pořadatelé bohatý doprovodný program. Zájem veřejnosti byl značný a všechny mimořádně zavedené spoje plně obsazené. Oslavy, které navštívilo také mnoho významných hostů, lze tak hodnotit jako velmi vydařené.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela