Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

032.jpg

Ediční činnost

2015-02_Pohlednice_BOE.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Zahájení sezóny 2014 v Jeseníku

termín: sobota 17. května 2014
kód akce: 08-117
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Olomouc
místo konání: traťový úsek Šumperk–Jeseník–Mikulovice
vozidla: 464.008 + Dsd + Ce + Ar + 5 Bmx + T 466.0007 (postrk)
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

O víkendu 17. a 18. května 2014 proběhlo ve městě Jeseník slavnostní zahájení již 167. lázeňské sezóny. Sobotní program zahrnoval také jízdy zvláštních vlaků vedených parní lokomotivou, které si pořadatelé objednali u Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Olomouci. Protože se naši členové se již zúčastnili předchozích ročníků této akce, byli jsme opět požádáni o zajištění vlakového personálu v historických uniformách. Přípravné práce poněkud zkomplikovala porucha olomouckého Kremáka 534.0432. Prvotní představy, že místo něho pojede parní lokomotiva 464.202, jejíž oprava v Lužné právě finišovala, se nenaplnily. Pořadatelé nakonec tuto zapeklitou situaci vyřešili nasazením stroje 464.008, což velmi potěšilo železniční fotografy. Jejich radost však neměla dlouhého trvání, neboť předpověď počasí na klíčový víkend nebyla příliš optimistická. V závěru týdne skutečně přišlo značné ochlazení doprovázené trvalým deštěm. Město Jeseník muselo dokonce zrušit část připraveného programu a pořadatelé operativně nasadili kvůli poklesu teplot pět vozů řady Bmx. Důvodem byla především lepší těsnost oken s dvojitými skly a spolehlivější topení. Z původně plánované soupravy se tak na zvláštním vlaku objevily pouze dva vozy řady Ce, určené pro čestné hosty a zástupce sponzorů akce. V sobotu 17. května 2014 časně ráno jsme se tedy sešli na šumperském nádraží, odkud zamířil náš vlak směrem na Hanušovice. Počasí bylo zpočátku příznivé. První delší pobyt byl naplánován ve stanici Branná, kde parní lokomotiva dozbrojila vodu z historického vodního jeřábu, který provozuje tamní Muzeum železničního vodárenství. Expozice, umístěná přímo v budově vodárny, se sice teprve připravuje. Přesto se těšila velkému zájmu návštěvníků stejně jako nedaleké stánky, v nichž se prezentovali výrobci místních potravin a pochutin. Po příjezdu do stanice Jeseník proběhlo slavnostní přivítání cestujících zvláštního vlaku. Většina z nich se poté odebrala do centra města, kde sám Vincenz Priessnitz s chotí zahájili lázeňskou sezónu 2014. Aby nepřišli zkrátka ani obyvatelé Jeseníku, byly pro ně vypraveny dva páry zvláštních vlaků. První jel v trase Jeseník–Mikulovice–Jeseník, zatímco druhý byl veden v trase Jeseník–Branná–Jeseník. Součástí druhé jízdy se stalo nejen opětovné zbrojení vodou v Branné, ale také otočení parní lokomotivy na točně ve stanici Lipová Lázně. V odpoledních hodinách se bohužel zhoršilo počasí a vytrvalý déšť nakonec odradil část zájemců o svezení. Poslední mimořádný spoj zpět do Šumperka tak nebyl příliš obsazen. Pořadatelský tým z Olomouce se již tři roky snaží o obnovení tradice jízd zvláštních vlaků na zahájení sezóny v lázních Jeseník. V roce 2012 jejich snahu zkomplikovala porucha parní lokomotivy, o rok později se akce neuskutečnila z důvodu nedostatku financí a v letošním roce se příliš nevydařilo počasí. Nezbývá než doufat, že příště již nebude úspěšnému průběhu akce stát nic v cestě.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela