Oslavy výročí železnice v Kroměříži
termín: sobota 13. dubna 2013
kód akce: 08-108
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Zlín, Kroměřížská dráha, z. s.
místo konání: traťové úseky Valašské Meziříčí–Kroměříž–Kojetín, Kroměříž–Zborovice
vozidla: 433.002 + 3 Ce + Ar + Be + Ce (bufet) + Daa-k
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-087
V září roku 2012 uplynulo již 130 let od zahájení provozu na železniční trati z Hulína do Bystřice pod Hostýnem. Nová trať tehdy rozšířila síť soukromé společnosti Kroměřížské dráhy, která se zabývala budováním železničních tratí v okolí města Kroměříž. Železniční spojení Hulína a Bystřice pod Hostýnem se však zároveň stalo posledním projektem zrealizovaným touto firmou. V roce 1887 ji totiž odkoupila společnost Severní dráha císaře Ferdinanda, neboť nutně potřebovala část její sítě k realizaci velkého projektu “Moravsko-slezské dráhy měst” Kojetín–Kroměříž–Hulín–Valašské Meziříčí–Český Těšín–Bielsko. Ihned po uzavření obchodu započaly stavební práce, a to nejen na zcela nových úsecích, ale také na již zbudovaných tratích, které bylo nutné ve větší či menší míře upravit. Provoz na trati Kojetín–Bielsko byl zahájen v roce 1888, tedy před 125 lety. Krajské centrum osobní dopravy ČD ve Zlíně a spolek Kroměřížská dráha připravily na sobotu 13. dubna 2013 velkolepé oslavy obou železničních výročí. Pro kulaté jubileum tratě z Hulína do Bystřice pod Hostýnem si pořadatelé objednali u CHŽK pamětní razítko. Centrem akce se stalo kroměřížské nádraží. V jeho areálu byla připraven doprovodný program, výstava o historii železnic, koncert a poměrně rozsáhlá výstava železničních vozidel, na níž se představily lokomotivy 735.007-7 (ČD DHV), 731.027-9 (ČD-C), 754.080-0 (ČD), 749.257-2 (ČD), 110.045-2 (ČD), 140.085-2 (ČD DHV), 702.518-2 (provozovatel LOVOCHEMIE Lovosice, vlečka NAVOS Kroměříž), 704.545-3 (provozovatel BF-LOGISTIC, vlečka Sladovny Kroměříž) i motorové vozy 810.519-9 (ČD) a 814.029-5 (ČD). Návštěvníci si mohli prohlédnout také vůz pro údržbu a opravy trakčního vedení MVTV 2.2 001 (SŽDC) a sněhovou frézu MUV 69.2/KSF 70.1-147 (SŽDC). Výstava budila zasloužený zájem návštěvníků především svým rozsahem. V dnešní době dosahují totiž náklady na zapůjčení i návozy vozidel značných částek. Nechyběl ani prodej upomínkových předmětů se železniční tématikou. Nejvíc šla na odbyt brožura a pohlednice, které vydal spolek Kroměřížská dráha (KMD). Nejdůležitějším bodem sobotního programu byly ovšem jízdy zvláštních vlaků. Mezi Kroměříží a Zborovicemi byly zavedeny dva páry mimořádných spojů vedených motorovým vozem M 131.1463 a přívěsným vozem BDlm. Motorový vlak doprovázený vlakovou četou KMD v historických uniformách z padesátých let dvacátého století zavítal také do Kojetína, Hulína a jeden pár až do Bystřice pod Hostýnem. Hlavním spojem oslav se stal zvláštní vlak vedený parní lokomotivou 433.002 a sestavený z historických vozů druhé a třetí třídy. Jeho výchozí stanicí bylo Valašské Meziříčí. Během jízdy přes Osíčko, Bystřici pod Hostýnem a Hulín se jeho souprava zcela zaplnila. Další zájemci o svezení nás očekávali na zcela zaplněném Kroměřížském nádraží, takže i spoje do Zborovic a Kojetína, vedené historickými náležitostmi, byly zaplněny do posledního místa. Naši členové, kteří na zvláštních vlacích vedených parní lokomotivou zajišťovali odbavení cestujících, tak měli plné ruce práce. Při zpáteční cestě z Kroměříže do Valašského Meziříčí jsme vyprodali všechny zbývající jízdenky. Zcela zaplněné byly nejen zvláštní vlaky, ale i historický autobus Karosa ŠL 11, který vyrážel v pravidelných intervalech na okružní jízdy po městě Kroměříž. Díky atraktivnímu programu a vydařenému počasí byla účast obyvatel vysoká, což velmi potěšilo pořadatele a akci lze tak hodnotit jako velmi úspěšnou.