Den Zlínského kraje 2012
termín: sobota 6. října 2012
kód akce: 08-106
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Zlín
místo konání: traťový úsek Valašské Meziříčí–Hulín–Zlín střed–Bylnice–Valašské Meziříčí
vozidla: 433.002 + Ds + Be + Ce + Ci + 2 Ce + Ar + 742.046-6 (postrk)
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: –
Po velkém úspěchu oslav 11. výročí vzniku Zlínského kraje, které proběhly v sobotu 1. října 2011, se rozhodli jeho představitelé založit novou tradici a výročí zřízení slavit každoročně jako Den kraje. Pořadatelé oslav, které se uskutečnily v sobotu 6. října 2012, použili osvědčený scénář z předchozího roku. Centrem bohatého kulturního, poznávacího i zábavného programu se opět stalo krajské město Zlín a především Baťův mrakodrap, který je sídlem zastupitelstva Zlínského kraje. V jeho prostorách měli návštěvníci možnost prohlídky slavné kanceláře ve výtahu a mohli se setkat s osobnostmi veřejného života. Jednou z nejatraktivnějších součástí akce se stala jízda zvláštních vlaků, které si Zlínský kraj objednal u Českých drah. Železniční část oslav byla pojata jako setkání železniční historie a současnosti. Minulost zastupovala souprava historických vozů s parní lokomotivou 433.002 v čele, současnost pak úplně nová motorová jednotka PESA LINK II RegioShark, která byla v rámci akce oficiálně představena obyvatelům kraje. Tyto zcela nové vlaky vyrobené v Polsku hodlají České dráhy nasadit na vybrané regionální trasy v České republice včetně několika tratí ve Zlínském kraji. Po zkušenostech z roku 2011 provedlo Krajské centrum osobní dopravy ve Zlíně, které pořádalo železniční část akce, úpravu trasu zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou. Cesta z Valašského Meziříčí do Zlína vedla tentokrát přes Bystřici pod Hostýnem a Hulín. Návrat z krajského města zůstal v nezměněné podobě přes Staré Město u Uherského Hradiště, Kunovice, Bylnici a Vsetín. Takto vytvořený okruh celým krajem se ukázal jako atraktivnější pro cestující a hlavně kratší a méně náročný na lokomotivu i personál. Z výchozí stanice jsme odjížděli v poměrně časnou ranní hodinu, ovšem předpoklad, že s námi tak brzy nikdo cestovat nebude, se nenaplnil. Cestující skutečně dorazili, i když obsazení soupravy z výchozí stanice nebylo příliš velké. Situace se však začala měnit již v Hulíně a po celý zbytek trasy byl vlak zcela obsazen. Akce tak byla velmi úspěšná a velmi kladně hodnocená regionálním tiskem. Za její zdárný průběh patří velký dík především zkušenému personálu parní lokomotivy 433.002 i strojvedoucím postrkového stroje 742.046-6, který byl do vlaku zařazen na žádost HZS z důvodu eliminace rizika požáru.