Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 21. dubna 2019

Brno – město uprostřed Evropy 2019

termín: neděle 16. června 2019

Přihlášení

Razítka

020.jpg

Ediční činnost

2015-01_Ucebnice.jpg

Bezdružické parní léto – červenec 2012

termín: 21. a 22. července 2012
kód akce: 08-103
pořadatel: spolek Plzeňská dráha
místo konání: traťový úsek Bezdružice–Cebiv
vozidla: 310.072 + Ds + CDFlm + Cl + Ci
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-081, 11-082 a 11-083

Historie místní dráhy z Pňovan do Bezdružic sahá až do počátku sedmdesátých let devatenáctého století. Tehdy obyvatelé obcí a osad na Bezdružicku těžce nesli, že dobudovaná trať z Plzně do Chebu minula jejich kraj. Usilovali proto o výstavbu vlastní dráhy, jejíž první plány byly zpracovány již v roce 1894. Dlouho však chyběl potřebný základní kapitál nutný pro úspěšnou žádost o státní podporu. Stavba trati tak začala až v roce 1899 a provoz na ní byl zahájen 6. června 1901. Již v době výstavby lokálky se začalo uvažovat o jejím prodloužení do stanice Teplá na trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů. V roce 1910 byl zpracován předběžný projekt, ovšem jeho realizaci zabránilo vypuknutí první světové války. Dokumentace byla v průběhu dvacátého století několikrát oprášena a pravděpodobně nejblíže k realizaci měla v době druhé světové války, kdy celá oblast připadla Německu. V současné době se o stavbě opět uvažuje, nicméně překážkou je nedostatek finančních prostředků. O vybudování tratě usiluje soplek Plzeňská dráha, který zároveň usilovně pracuje na zvelebení stávající tratě a od roku 2006 pravidelně organizuje Bezdružické parní léto. Již od prvního ročníku této akce měl zástupce Plzeňské dráhy zájem o účast našeho vlakového personálu včetně revizora. Bezdružické parní léto však vždy probíhalo souběžně se Slavnostmi Pernštejnského panství, což znemožňovalo účast našich členů. Teprve v roce 2012, kdy došlo na základě požadavků některých měst a obcí z okolí trati k odsunutí termínu na sobotu 21. a neděli 22. července, jsme se mohli této akce zúčastnit. Stejně jako v letech 2006 a 2011 dodal náš spolek pamětní razítko k výročí, tentokrát ovšem s naprosto netradiční číslicí 111. Kromě razítka k výročí zahájení provozu si pořadatel objednal také staniční pamětní razítka pro Bezdružice a Konstantinovy Lázně. Po jubilující trati jezdily v sobotu i v neděli dva zvláštní vlaky. V úseku Bezdružice–Cebiv, respektive Bezdružice–Kokašice pendlovala souprava historických vozů bývalé třetí třídy vedená parní lokomotivou 310.072, v celé trati z Bezdružic do Pňovan pak motorový vůz M 131.1487. Bezdružické parní léto si postupně získalo poměrně vysokou popularitu, a to především díky tomu, že se neomezuje na pouhé přepravování návštěvníků zvláštními vlaky. I letošního ročníku se zúčastnila hudební skupina Švejk-band Plzeň, která hraje nejen na nádražích, ale také přímo během jízdy v jednotlivých vozech s cestujícími. Populárním dobovým šlágrům Švejk-bandu zdatně sekundovala taneční skupina Althea, jejíž členky tančily za doprovodu nejmodernějších hitů druhé poloviny třicátých let. Pravděpodobně nejpopulárnějšími účastníky jsou již několik let členové Četnické pátrací stanice Praha. Ve stejnokrojích prvorepublikového četnictva, převlečeni za dobové vojáky, civilisty i lumpy předvedli obecenstvu výjevy z každodenního života bezpečnostních sborů ve třicátých letech. K navození patřičné atmosféry jim pomáhá i dokonale vybavená četnická stanice zřízená přímo ve výpravní budově bezdružického nádraží. Během letošní akce tak mohlo ctěné obecenstvo sledovat nejen přepadení vlaku a zmařený pokus o vyloupení poštovního vozu, ale také zadržení celostátně hledaného kasaře, vojenských zběhů nebo exhibicionisty, který byl na útěku z ústavu. Jednotlivé scénky se odehrávaly přímo v jedoucím vlaku i na nádražích v Kokašicích, Konstantinových lázních a především v Bezdružicích, které jsou již tradičně hlavním centrem akce. Kromě již zmíněné četnické stanice z konce třicátých let si návštěvníci mohli prohlédnout výstavu Historie železnice, modelová kolejiště, připravovanou muzejní expozici v bývalém staničním skladišti, prezentaci záměru na zvelebení a oživení bezdružické lokálky umístěnou ve výtopně, svézt se na historické ruční drezíně nebo se občerstvit ve stylovém bufetovém voze. O program pro nejmenší se postaralo „Divadlo z bedny“, které připravilo dvě pohádková představení. V trase nedostavěného úseku železnice mezi stanicemi Bezdružice a Teplá se v neděli uskutečnil turistický pochod za dostavění tratě a celý víkend po ní byla provozována náhradní doprava historickým autobusem. Díky příznivému počasí a zajímavému programu se oslav zúčastnilo velké množství cestujících a jednoznačně kladně je hodnotili nejen účastníci a pořadatelé, ale také místní tisk.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela