Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2024

termín: sobota 30. listopadu 2024

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

092.jpg

Ediční činnost

2015-07_Pohlednice_464.202.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Napříč Valašským královstvím na strážní hrad Brumov 2010

termín: 1. května 2010
kód akce: 08-085
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Zlín, Kroměřížská dráha, z. s.
místo konání: traťový úsek Rožnov pod Radhoštěm–Bylnice
vozidla: 433.002 + Ds + Ce + 7 Bix + T 466.0007(postrk)
období: šedesátá léta dvacátého století
razítko: 11-070

V sobotu 1. května 2010 uspořádalo Krajské centrum osobní dopravy Českých drah Zlín ve spolupráci se spolkem Kroměřížská dráha a Valašskou společností historických kolejových vozidel tradiční akci „Napříč Valašským Královstvím na strážní hrad Brumov“. Zvláštní vlak, jedoucí v trase Rožnov pod Radhoštěm–Valašské Meziříčí–Horní Lideč–Bylnice a zpět, byl veden parní lokomotivou 433.002 a sestaven za služebního vozu, bufetového vozu a sedmi dnes již historických vozů řady Bix. Na konci soupravy pak vydatně vypomáhala muzejní motorová lokomotiva T 466.0007. Náš spolek zajistil na žádost pořadatelů pět průvodčích ve stejnokrojích ČSD vzor 1954, kteří prováděli prodej jízdenek a jejich kontrolu. Při minulých ročnících této nostalgické akce byl hlavním důvodem vypravení zvláštního vlaku návoz cestujících do Brumova, kde mohli navštívit kulturní program, konaný při příležitosti zahájení turistické sezony na tamním hradě. Prázdná souprava pak zpravidla pokračovala do stanice Bylnice, odkud se po otočení lokomotivy a nezbytném posunu vracela v pozdních odpoledních hodinách do Brumova, aby odvezla cestující do jejich domovů. Otočení lokomotivy na ruční točně však inspirovalo kolegy ze spolku Kroměřížská dráha k zajímavému nápadu: Zorganizovat první mistrovství světa v otáčení lokomotivy. Od myšlenky nebylo daleko k realizaci. V soutěži se utkalo 15 dvojic, přičemž dvě reprezentovaly sousední Slovenskou republiku, což dodalo mistrovství skutečně mezinárodní charakter. Registrace soutěžících probíhala několik týdnů před akcí na zvláštním webu a během jízdy zvláštního vlaku pak přímo u obsluhy bufetového vozu. Po zahájení soutěže proběhla nejprve praktická ukázka obsluhy zařízení na točně a otočení lokomotivy o několik stupňů. Každá soutěžní dvojice pak předvedla své umění před zraky komise, jejímž předsedou byl zástupce agentury „Dobrý den“ z Pelhřimova. Dva rozhodčí pro měření času a zapisovatele pak zajistil náš spolek. Na prvním místě se s časem 1 minuta 17 vteřin umístili Libor Kvapil a Jaroslav Řehák. Druzí byli Jan Bula a Jan Vejmělek s časem 1 minuta 23 vteřin a třetí místo obsadili Martin Urban a Jan Slováček, kteří dokázali otočit lokomotivu za 1 minutu 24,5 vteřiny. Vítězové následně obdrželi poháry z rukou hejtmana Zlínského kraje MVDr. Stanislava Mišáka, který převzal nad mistrovstvím světa osobní záštitu. Mimo hlavní pořadí byli též vyhlášeni vítězové jednotlivých kategorii, kteří obdrželi věcné ceny. Vítězství v kategorii mužů připadlo Liboru Kvapilovi a Jaroslavu Řehákovi, jejichž triumf v celkovém pořadí a čas 1 minuta 17 vteřin byly zapsány do české knihy rekordů. V kategorii žen zvítězily Jitka Kvapilová a Naděžda Růžičková s časem 2 minuty 10 vteřin. Nejlepší smíšenou dvojicí se stali Eva Vrublová a Jan Orolin, kteří dosáhli času 1 minuta 45 vteřin. Po skončení soutěže a vyhlášení výsledků byl vypraven zvláštní osobní vlak sestavený z motorové lokomotivy T 466.0007 a dvou vozů řady Bix, který přepravil soutěžící a diváky z Bylnice do Brumova, kde proběhl další kulturní program. Díky ojedinělé soutěži, lákavému programu a příznivému počasí se mimořádnými spoji svezlo velké množství platících cestujících. Pro tuto akci zajistil CHŽK také speciální pamětní razítka. Jedno z nich bylo po ukončení soutěže ponecháno v osobní pokladně stanice Bylnice, druhé pak v městském muzeu v Brumově, kde jsou k dispozici veřejnosti.

Výsledkovou listinu 1. mistrovství světa v otáčení lokomotivy si můžete stáhnout zde

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela