160 let tratě Brno–Česká Třebová a 120 let Moravské západní dráhy
termín: 5. září 2009
kód akce: 08-081
pořadatel: Chornický železniční klub, z. s., České dráhy, a. s. – KCOD Olomouc
místo konání: traťové úseky Česká Třebová–Skalice nad Svitavou–Chornice–Česká Třebová (CHŽK)
Olomouc hl. n.–Chornice (ČD)
vozidla: 423.009 + Dsd + 2 Ce + Ci + 3 Ce (CHŽK)
433.002 + Ds + 6 Ce (ČD)
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-060, 11-061
Hned dvě významná výročí připomněl v sobotu 5. září 2009 zvláštní vlak, vypravený Chornickým železničním klubem v trase Česká Třebová–Skalice nad Svitavou–Chornice–Česká Třebová. Již 1. ledna 2009 uplynulo 160 let od zahájení provozu na trati z Brna do České Třebové. Na 1. září pak připadlo 120. výročí zahájení provozu na železniční síti Moravské západní dráhy. Tato společnost vybudovala železniční tratě Prostějov–Třebovice v Čechách, Kostelec na Hané–Čelechovice na Hané a Chornice–Velké Opatovice. Zvláštní vlak vedený letohradskou parní lokomotivou 423.009 a sestavený z historických vozů třetí třídy vyjel krátce po osmé hodině z České Třebové. Následovala svižná jízda po trati prvního koridoru s pobyty ve stanicích Svitavy, Březová nad Svitavou a Letovice. Ve Skalici nad Svitavou opustil námi doprovázený vlak hlavní trať a pokračoval po místní dráze do Velkých Opatovic. Vzhledem k výrazně menší intenzitě provozu mohly být jeho pobyty ve stanicích delší, což se osvědčilo především v Šebetově, kde byla stejně jako v předchozích letech zřízena občerstvovací stanice. V Chornicích se náš vlak setkal s mimořádným spojem vedeným parní lokomotivou 433.002, který v trase Olomouc hlavní nádraží–Prostějov–Chornice a zpět vypravilo olomoucké Krajské centrum osobní dopravy Českých drah. Díky spolupráci CHŽK a ČD tak bylo možné i v nelehké finanční situaci důstojným způsobem oslavit významné výročí Moravské západní dráhy a vypravit zvláštní vlaky na všech jejích bývalých tratích s výjimkou odbočky z Kostelce do Čelechovic. Dohoda obou pořádajících subjektů dokonce umožnila vzájemné uznání celodenních jízdenek. Chornické nádraží se tak stalo centrem oslav. Milovníci železniční historie mohli sledovat doplňování vody do lokomotiv pomocí zachovalého vodního jeřábu a otáčení parní lokomotivy 433.002 na historické ruční točně. Obě tato zařízení má v dlouhodobém pronájmu náš spolek, který také zajišťuje jejich údržbu a provozuschopnost. Přímo na nástupišti stanice pak účinkovala živá hudba a vystoupili také krojovaní členové Klubu seniorů ze Třebovice, kteří zatančili českou besedu. Po hodinovém programu následoval odjezd námi doprovázeného vlaku. Jeho další cesta dále vedla přes Městečko Trnávku, Moravskou Třebovou, Mladějov na Moravě a Třebovici v Čechách zpět do České Třebové. V této části trati připravili nejzajímavější program zástupci obce Trpík, kteří proměnili čekání na zvláštní vlak v lidovou veselici, odehrávající se přímo v prostorách železniční zastávky. Obecní úřad v Trpíku přispěl navíc stejně jako většina měst a obcí na trase zvláštního vlaku na uspořádání oslav, které velmi kladně hodnotily všechny regionální sdělovací prostředky.