Rozloučení s tratí Vranovice–Pohořelice
termín: 14. prosince 2008
kód akce: 08-075
pořadatel: Sdružení obcí Čistá Jihlava
místo konání: traťový úsek Brno hlavní nádraží–Vranovice–Pohořelice
vozidla: 475.101 + Dsd + 7 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: –
S novým jízdním řádem pro období 2008/2009 byla zastavena osobní doprava na místní dráze z Vranovic do Pohořelic. Provoz osobních vlaků tam tak skončil po necelých 113 letech. První snahy o likvidaci tratě se objevily již v polovině devadesátých let minulého století, ale vždy se je podařilo odvrátit. Trati se stal nakonec osudným Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, do jehož koncepce „nezapadla“. Poslední pravidelné osobní vlaky jely podle končícího jízdního řádu v pátek 12. prosince. Zástupci obcí, jimiž lokálka prochází, a kteří nakonec dlouholetou bitvu o její zachování prohráli, uspořádali v neděli 14. prosince slavnostní rozloučení s osobní dopravou na „své“ trati, a to jízdou zvláštních parních vlaků vedených parní lokomotivou 475.101 z DKV Brno. Náš spolek byl požádán o zajištění vlakové čety ve stejnokrojích ČSD vzor 1934 a dobového revizora. Souprava zvláštního vlaku vyjížděla z Brna hlavního nádraží v 11.55 hodin a až do Vranovic byla určena pouze pro přepravu hostů pozvaných pořádajícím Sdružením obcí Čistá Jihlava. Po dohodě s jeho představiteli jsme nakonec získali souhlas k přepravě zájemců z řad veřejnosti, ovšem s podmínkou jejich odbavení pouze do stanice Vranovice. Zájem o svezení zvláštními vlaky na lokálce, kde jako jako jízdní doklady sloužily zvláštní pohlednice, byl značný. Přestože pořadatel stanovil poměrně benevolentní tarifní podmínky, kdy se osoby do 18 let věku, účastníci v historických kostýmech a hosté s pozvánkou přepravovali bezplatně, prodali jsme všech 800 nám přidělených pohlednic. Další necelá stovka se prodala v osobní pokladně stanice Pohořelice. Velký zájem byl také o staniční datové razítko, jehož otisk bylo naposledy možno získat v parních vlacích. Veřejnost hodnotila tuto akci jednoznačně kladně, navíc to bylo zcela jistě poprvé v historii našich železnic, kdy se konalo oficiální rozloučení s železniční tratí. Nezbývá než doufat, že podobných rozloučení nebude v budoucnosti přibývat.