100 let tratě Vsetín–Velké Karlovice
termín: 22. června 2008
kód akce: 08-068
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Zlín
místo konání: traťový úsek Valašské Meziříčí–Vsetín–Velké Karlovice
vozidla: 433.002 + 5 Ce + Ds
období: rok 1960
razítko: 11-053
Rychlosti necelých 7 kilometrů v hodině dosáhl v průměru zvláštní parní vlak, který vyrazil v neděli 22. června po místní dráze ze Vsetína do Velkých Karlovic. Důvodem nebyl špatný technický stav kolejí ani vozidel, ale fakt, že obyvatelé obcí a měst v okolí železnice se oslav zúčastnili opravdu ve velkém počtu a v každé stanici i zastávce soupravu historických vozů s parní lokomotivou 433.002 „Matěj“ v čele přivítali zástupci místní samosprávy a dechová hudba. Jen na zastávce v Huslenkách byl program poněkud jiný–tamní hasičský dorost předvedl požární útok na vlak. Bohužel mladí kluci si ještě s proudem tryskající vody neuměli poradit, a tak se jim v jednom okamžiku stříkající hadice vymkla z rukou a osvěžila část cestujících. Vzhledem k panujícímu vedru a dusnu si však nikdo z nich nestěžoval. Jízdou parního vlaku oslavilo 27 kilometrů dráhy 100 let své existence. Samotné oslavy ale začaly o den dříve, v sobotu 21. června, kdy ve výstavní síni Městského úřadu ve Vsetíně začala výstava kolejiště modelářského kroužku základní školy v Karolince. Pro ty, kterým nestačila železniční vozidla velikosti TT, byla v železniční stanici Vsetín připravena výstava lokomotiv ČD. Na pravidelných vlacích mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi pak byla namísto motorových vozů řady 810 mimořádně nasazena historická souprava motorového vozu řady 851.021 se dvěma přívěsnými vozy Bix i zcela moderní jednotka 814 „Regionova“, v neděli zase motorová souprava s vozem 851 a souprava klasických vozů s lokomotivou 754.081. Na své si tak o tomto červnovém víkendu přišlo i několik desítek železničních fotografů okupujících okolí tratě a zvěčňujících nejen zvláštní vlak, ale také pravidelné spoje. Na odbyt šla i publikace vydanou k výročí a pohlednice. Velký zájem byl i o pamětní razítko, dodané našim spolkem. Jen zvláštním parním vlakem v neděli cestovalo 764 platících cestujících. Akci pořádalo Krajské centrum osobní dopravy ČD ve Zlíně ve spolupráci představitelů měst a obcí, nacházejících se na jubilující dráze. Vzhledem k velkému vedru vzal za své původní záměr ustrojit průvodčí do „prvorepublikových“ stejnokrojů. Musela být proto použita letní verze „budovatelských“ stejnokrojů z padesátých let. Vzhledem k tomu, že parní lokomotiva 433.002 je svými opatrovateli z Valašské společnosti historických kolejových vozidel velmi pečlivě udržována ve stavu odpovídajícímu přibližně stejné době, bylo dosaženo autentické dobové atmosféry. Tu skvěle doplňoval i Česťa Čep, který se vyžíval ve své oblíbené roli příslušníka Sboru ozbrojené ochrany železnic a zneškodňoval imperialistické špióny, pokoušející se o fotografování v prostorách nádraží.